DET GÖR ONT!!
12.01.2018
Hej.
Jag har problem med mina visumtänder på övre raden. Det gör så ont, så ofta!!
Det känns som käken håller på gå sönder! Jag haft detta problem flera år typ! De har växt klart, men de är snea,, Jag sa till tandläkaren, men hen tog inte seriöst! Jag litar inte på tandläkare!!
Jag får ont i ögonen, huvudvärk, yrsel, trötthet och även andnings problem när jag får tandvärk.
De tänderna (som var bredvid visumtänderna som opererade bort ) har faktist fått skador! En tand har en grop, så den ser ut som en skål nästan. Jag har också fått något som liknar cystor ( små blåsor på under sidan av skinden)..
De framtändena på nedre raden har blivit konstiga, en tand håller på komma bakom en tan som är bredvid!
Jag har så ont just nu att jag svättas som tusan, svimfärdig, skakar och trött!!
Tandläkarna skickar mig jämt till tandhygisten!! Men jag pallar ju inte det, och det är ju inte själva problemet heller! Eftersom jag borstar faktist noga!! Jag borstar tänderna 2 gånger, ibland 3 gånger om dagen!
De sa att jag ska "borsta på tandköttet och använda mindre tandborste där längs bak".. Men om jag borstar där längsbak, så får jag kräkreflexer, pga tandkrämen fastnar så jag får såna!!
Tandvärken känns som kramp, och det påverkar vardagen negativt! AAJ!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej AAJ!!
Voj vännen, inte är det meningen att du ska ha så där ont! Och jag är ledsen att du haft dåliga erfarenheter av tidigare tandläkare. Se, tyvärr är de ju nog som människor överlag, det finns dåliga rörmokare och jurister och gynekologer också - men alla är inte dåliga av en viss yrkesgrupp. Det finns absolut helt underbara och fantastiskta tandläkare också. En och annan sådan finns nog inom den kommunala tandvården, men problemet är kanske bara att andra upptäckt de fantastiska tandläkarna också och erbjudit dem jobb på privata tandläkarmottagningar - eller att de själva har egna mottagningar.
Så det är mitt råd, att gå till tandläkare privat. Det kan i vissa fall vara som att komma till en helt annan värld, där personalen verkligen gör allt för att man ska bli en så nöjd kund som möjligt, alltså i praktiken få alla problem åtgärdade och ingen smärta kvar. Klart att det är betydligt dyrare, men vad kostar det dig att ha så där ont och så sådana probelm av dina visdomständer och tänder överlag?
Jo, jag kan förstå din misstro mot tandläkare, men just nu straffar och skadar du bara dig själv med den inställningen genom att hindra dig själv från att slippa smärta och problem. Gör inte det. Låt inte heller saker hindra dig, exempelvis en kräkreflex kan man ju faktiskt vänja sig av med med övning och tid. Ta hand om dig genom att söka vård! Tänk vilken livskvalitet du kommer att få sedan när du slipper de här sjoken av smärta och obehag!
kram, Liselott