Diagnos?
17.05.2021
Hej decibel å tack fö ett fint arbete! Jag undrar om det kan vara så att jag har aspergerg. Har tagit online test och upplever att en del frågor stämmer in på mig. Jag upplever mig som extrovert men gillar inte att träffa nya människor och upplever att jag anses som konstig när jag träffar nya människor och kan ofta beté mig som jag gör med de jag känner (alltså lite over the top och kanske lite opassande). Jag är också en planerare av allra högsta grad och kan bli nedstämd om mina planer blir förstörda eller att ordningen på mina rutiner rubbas. Jag upplever det inte svårt med ögonkontakt osv men känner att det finns många människor som inte gillar mig när jag försöker närma mig. Jag är också en person som älskar att prata och kan prata på hur länge som helst utan att nån annan får prata och kan också bli helt slukad av något jag håller på med och kan hålla på med det i timmar (dessa intressen kan också bytas ut ibalnd, som att det ibland är t.ex konst eller musik och ibland är böcker om sekter osv.) Är också högpresterande och upplevs ofta som intelligent. Gillar fackliteratur och kollar mycket hellre en dokumentär än t.ex någon drama serie eller action film. Kan jag ha apergers? Isåfall vart vänder man sig (kurator i skolan?) hur går en utredning till? Om jag har denna diagnos, förändrar det möjliheter att få arbete i framtiden? Har en arbetsgivare rätt att veta det? Kommer t.ex min framtida gymnasieskola /universitet automatiskt få reda på det, även om jag inte vill ha/behöver någon extra hjälp? Orolig
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
26.05.2021
Hejsan!
Ursäkta att du har fått vänta ett tag på ditt svar.
Asperger är en medfödd neurobiologisk störning i centrala nervsystemet som man allt mera börjat se som en variant av autism. Typiskt är att man har svårigheter att "läsa av" sociala koder vilket leder till att det blir svårt att samspela med andra.
Det viktigaste du behöver veta är att Asperger inte är en sjukdom utan ett funktionshinder. Det är en del av ens personlighet och inget man kan eller ska försöka medicinera bort eller bota. Alla människor har rätt att vara den de är.  De svårigheter som en person med Asperger har kräver att andra människor som inte har dessa svårigheter( de som vi kallar "normala") använder sin förståelse, anpassningsförmåga och kreativitet i kontakten med dessa människor. Att få ta del av världen såsom en person med Asperger upplever den är väldigt berikande och lärorikt.
Många av de beteenden som en person med Asperger uppvisar kan andra reagera negativt på och klassa som något "onormalt".  Det beror på att man inte vet så jättemycket om Asperger ännu och tyvärr kan det därför hända att en person i misstag får en psykiatrisk diagnos istället. Det är också intressant att fundera på vem som har rätt att säga vem som är normal eller onormal?
Asperger kan se väldigt olika ut från person till person och de typiska karaktärsdragen kan variera väldigt mycket. Man kan ha endast vissa aspergerliknande egenskaper som orsakar lite svårigheter eller så är svårigheterna så pass grava att man har stora problem i vardagslivet.
De saker du räknar upp hos dig själv liknar egenskaper som personer med Asperger har men de verkar inte ha ställt till så stora problem för andra utan det är mera du själv som lider av dem när du lägger märke till hur du beter dig. Om din pappa som känt dig hela ditt liv inte reagerat på ditt beteende eller varit orolig för dig så skulle jag nog lita på det. Det visar ju också att du är accepterad sådan som du är i din familj.
Om du upplever att dessa svårigheter ändå ställer till för mycket negativt i ditt liv så kan du få en utredning. Ett önskemål om utredning kan de be om via skolhälsovården. Det är ju viktigt att man får en förklaring på varför man känt sig annorlunda. Men det ska vara rätt stora problem och problemen måste ha förekommit under hela skoltiden och även före skolåldern.
Om du skulle ha Asperger så är du inte skyldig att berätta för din arbetsgivare. Det är din privatsak. Du är inte heller skyldig att berätta för din framtida skola om en utredning du gjort. Det är ändå fiffigt om du vill berätta eftersom en stor del av tiden du spenderar på ditt arbete i framtiden handlar om att samspela med andra människor.
Att våga berätta om att man fungerar lite annorlunda i sociala sammanhang och att dessutom kanske kunna tipsa andra vad de ska tänka på när de kommunicerar med dig är ett bevis på att du har självinsikt, självkännedom och en förmåga att hitta på lösningar. Alla dessa saker gör dig till en väldigt eftertraktad arbetstagare.
Var inte rädd, var stolt.
Varma hälsningar Camilla