Diarré från och till
22.07.2017
Hej, nu e de så att jag har haft diarré från och till i snart ett halvår(vattning diarré i 1-2 veckor å sen halvlös i 1-2 veckor). Tror själv att de kan bero på stress(studentskrivningarna, studenten, sommarjobb, inträdesprov osv.), ska jag söka hjälp eller hoppas att det går över nån gång!?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.07.2017
Hej!
Att få diarré är dessvärre ett ganska vanligt symptom på stress numera och välbekant för både läkare och hälsovårdare. Jag tycker absolut att du ska söka vård för det, för det finns bra mediciner som kan få diarrén under kontroll, bla sk bulkmedel som gör avföringen tjockare så att kroppen hinner ta upp näringsämnena ur maten. Om diarrén får fortsätta kan man tyvärr utveckla IBS (irritable bowl syndrome) eller olika andra tarm- och matsmältningssjukdomar, eftersom diarrén irriterar tarmen hela tiden. Så boka en tid till den hälsovårdscentral du hör till, eller gå via skolhälsovården/studenthälsovården ifall du har möjlighet till det.
Hälsar Liselott