färgblind
29.11.2019
har ett antagligen ovanligt proplem, men det är så att jag är färgblind, vilket är nått som jag alltid har varit, och inte brytt mig om så mycket, men den senaste tiden har jag börjat sitta och fundera hur världen ser ut för folk som inte är det. kanske en udda sak att fundera på men sitter och funderar på det varenda dag nästan. bobo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2019
Hej.
Själva färgblindheten är inte speciellt ovanlig, lite beroende på vilka färger det är du inte ser så varierar det, men att t.ex. vara röd-grön färgblind förekommer rätt allmänt (betydligt vanligare bland killar (ca 8%) än bland tjejer (ca 0.4%))
Det att du funderar mycket över det är egentligen bara ett problem om du själv upplever att du är det. Ingen människa kan ju veta hur världen ser ut för en annan människa, visst - man kan se färger olika (antagligen upplever man dem olika även om man kar urskilja alla färger), men högst antagligen uppfattas också världen olika beroende på hur du hör ljud eller känner dofter. Alla människors verklighet är deras egen och färgseende är bara en pytteliten men väldigt konkret del av det.
Kram
Tessi