Förhuden
09.03.2021
Hej jag har inte trång förhud men har röda fläckar på ollonet och underr förhude. Har prövat med olika salvor men inget hjälper, måste jag omskäras? Fj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.03.2021
Hej,
Det är svårt att veta bara på basen av det du skriver vad de röda fläckarna beror på. Det kan handla om hudirritation eller blodkärl som spruckit eller ligger så nära huden att de blir synliga. Om du upplever någon form av problem, t.ex. klåda, sveda eller smärta så skall du boka tid till en läkare som kan undersöka dig. Fläckarna i sig innebär inte en anledning till omskärelse.
Om du däremot inte har några problem med fläckarna så kan du alldeles lugnt följa med och se om de försvinner av sig själv.
Finns det någon risk för att det kunde röra sig om en sexuellt överförbar sjukdom? Om det finns det (d.v.s. om du har haft oskyddat sex) så skall du kontakta hvc så att de kan lägga remisser för provtagning.
Kram,
Tessi