Förkyld
20.11.2022
Hej. Jag har varit förkyld i 3 veckor nu. Snorig, hostar och hade även bihålsproblematik som gått över nu. Har inte tränat på 3 veckor, och coronatesten har varit negativa. Varför blir jag inte frisk och fortsätter hosta och snora??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2022
Hej,
Precis som innan före covid-19 så finns det nu andra virus som kan orsaka långvariga förkylningar. På basen av det du skriver låter det som att du normalt rör på dig och antagligen gör det också att din grundkondition är bättre och att du tillfrisknar snabbare än du skulle göra om du hade sämre grundkondition. Men det orsakar säkert också en större stress i dig eftersom du är van att kunna använda din kropp på ett annat sätt än du tvingas göra just nu.
Om du känner av problem från bihålorna och inte ännu har kollat upp dem så kanske det skulle vara en god idé att göra det. Men om du t.ex. har besökt hvc och blivit undersökt men att det är konstaterat att det är en virusförkylning så finns det helt enkelt inte så mycket annat du kan göra än att försöka ta hand om dig själv på bästa sätt och vänta på att du tillfrisknar. Sedan då du börjar må bättre skall du ändå försöka att ta det lugnt med träningen i början tills ditt immunförsvar har hunnit byggas upp pånytt, annars finns det stor risk att man "tar i" för hårt med träningen och då kan det ta längre tid innan man blir helt återställd.
Om det är någonting du funderar över angående ditt hälsotillstånd så skall du inte tveka att kontakta hälsocentralen och diskutera med en sjukskötare.
Kram,
Tessi