Fråga till kix , gärna snabbt svar
03.08.2021
tjena kix
Gringo här.
Har pratat med min psykoterapeut nu två gånger och det känns mycket bra med henne. Hon har hjälpt väldigt mycket och jag har jobbat på saken så det känns som att livet flyter på bättre o jag är väldigt glad över att jag VERKLIGEN utvecklas framåt utan att gå bakåt. Så livet känns bra nu
Jag tänkte ställa dig en fråga som rör det som vi diskuterat om tidigare. Eftersom vi kommit så långt så tänkte jag ställa en fråga till. Jag vill inte "börja om helt" med den nya som jag pratar med. Därför att du har svarat på rätt många frågor redan som inte kräver förtydligande.
Förra året när denna händelse i skolan inträffade med hon som fick en psykos i klassrummet så letade jag anledningar till varför människor blir psykiskt sjuka. Jag letade efter riskfaktorer. Något som jag inte nämnt tidigare är att jag blev skrämd av att se att det fanns en riskfaktor som, enligt wikipedia och ett x andra sidor, uppgav att ha äldre föräldrar var en riskfaktor för psykisk ohälsa. När jag föddes var min mamma 39 och min pappa 49. Den teori som fanns var att det sker mutationer så barnet kan få psykiska problem i framtiden. Jag blev jätterädd. Det stod att det var en riskfaktor för neuropsykiatriska störningar som ADHD, Autism o annat. Efter att grubblat på detta ett tag så fattade jag att jag inte skulle oroa mig för neuropsykiatriska nedsättningar, för om jag hade haft det så skulle jag förmodligen redan haft diagnosen (ex ADHD, autism) för det är sånt som är medfött och upptäcks i tidig ålder. Men jag bekymrade mig över Schiofreni o bipolär. Så jag valde jag att skriva till en portal i Sverige angående detta. För jag befann mig i Sverige då (UMO). Jag sa att jag hade hittat på nätet att det står risker med att bli förälder som gammal. Hon sa till mig att det inte har något med dina föräldrars ålder att göra. Och att när det kommer till bipolaritet och schizofreni så är det ärftligheten, alltså en nära genetisk släkting har haft sjukdomen, som är det man räknar i de sjukdomarna, givetvis i kombination med miljöfaktorer, men att det inte har något med hög ålder hos föräldrarna att göra. Så jag kunde pusta ut. Men sen kom tviveln tillbaka, är det verkligen ingen risk eller är det skitsnack? Min mamma sa till mig att det är skitsnack. Jag skrev igen och då fick jag svaret att det inte finns någon risk att du får sjukdomen och att hög ålder hos inte är relaterat till psykisk ohälsa, däremot om föräldrarnas inre mående är ostabilt så skrev hon att det var förhöjd risk för depression och ångest. Men mina föräldrar har aldrig varit så så jag kunde pusta ut mer.
Så jag tog upp det med terapeuten också, för det här är något som kommer ikapp mig fortfarande och funderar om det verkligen är så. Terapeuten svarade med att säga att hon aldrig hört talas om det och att på nätet så kan det stå en massa som inte behöver vara sant. Dessutom var den källan som jag tog upp från 2012. Hon sa att det är gammalt och det är inte jätte trovärdigt om det är så gammal. Men hon tror inte att det är så med att det finns nån risk med att ha äldre föräldrar.
På nätet står det en väldans massa och gällande det med äldre föräldrar så står det saker om det, att det finns en teori men att den inte är bevisad, på en annan sida står det att det är ett samband. Sen när man läser vidare så får man en massa svårbegripliga fakta och mycket är dessutom saker som säger emot varandra. På en sida så är det ett påstående och på en annan så står det annat som säger emot. Så därför jag skriver till er, och ni alla har samma uppfattning om psykisk ohälsa så jag litar på er.
Sen en vidare fundering. Om det är så fallet att det finns en varning med att föda barn som äldre föräldrar så skulle väl ingen törs föda barn? Jag har talat med min mamma och terapeuten och dom sa att nuförtiden är det "inne" att föda barn när man är lite "längre upp" i åldrarna. Exempelvis Boris Johnson, Storbritanniens president, väntar barn nu i 57 års åldern, mick Jagger fick nyss en dotter i 73 års åldern. Hur mycket knark har han inte tagit! Och det barnet har fötts normalt. Donald Trump fick sin yngsta sån i 60 års åldern, mina arbetskollegor fick sina barn i 43 års åldern och i 60 års åldern. Paul Mccaurtney, Roberto De Niro och andra kändisar får ju en hel del barn nu. Och det fortsätter. En anledning till det är att människor generellt har det mycket bättre idag(ekonomiskt, livsstil osv) än vad man haft förr i tiden. Så jag tvekar om det är sant att det finns risk med att ha äldre föräldrar, för en massa människor väntar med barn.
Om det nu är så att det är en verklig risk så hur hög är risken att man blir psykiskt sjuk som barn till äldre föräldrar? Man pratar om mutationer, är det nått som DEFENITIVT sker hos varje individ (hos äldre föräldrar som väntar barn) eller finns det risk att DET KAN ske?
Vad säger du? skulle du vilja förklara så tydligt du bara kan. gärna snabbt med. För tänker igen på detta Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.08.2021
Hejsan Gringo!
Så glad jag är att du träffar en psykoterapeut :) Det kommer nog bli bra det. Jag tycker själv att något av det bästa man kan ge sig själv är just att gå i terapi i något skede av sitt liv, man lär sig oerhört mycket om sig själv.
Jag skulle välja att tro på din psykoterapeut i den här frågan, jag är rätt säker på att hon med sin erfarenhet vet detta bättre än mig. Som du har märkt så är mycket saker med mental hälsa (sådär allmänt) och forskningen kring den som är på det här viset – det finns vissa teorier om saker och ting, ibland visar sig teorierna vara sanna, ibland falska, och ibland kan man inte påvisa endera, och ibland finns det teorier som rent av strider mot varandra. Det enda jag skulle lägga fokus på är att du (förutom din hälsoångest) faktiskt mår BRA. Eftersom du gör det så behöver du inte oroa dig.
Psykiska sjukdomar och mutationer av olika slag kan ske oavsett vilken ålder föräldrarna är i. Jag måste tyvärr säga att jag inte vet tillräckligt mycket om ämnet för att ge en insikt i om hög ålder påverkar psykiska sjukdomar etc, MEN såsom jag TÄNKER om saken är att OM (OM!!) det påverkar – så påverkar det myyyyyycket mindre än andra saker som exempelvis psykisk sjukdom hos ena föräldern (och andra såna riskfaktorer som vi talat om). Ifall hög ålder påverkade barnet mycket så skulle vi ju tala om den risken mer, men det gör vi ju inte, så med slutledningsförmågan tror jag att man kan slappna av på den punkten. Jag tänker också att vi skulle ha blivit upplysta om detta i min utbildning om det var en risk, men det var inget som nämndes. Jag har heller inte stött på det i någon vetenskaplig forskning jag läst.
Jag har mycket svårt att tro att föräldraskap i hög ålder skulle bidra till "allmän" psykisk ohälsa. Det enda som jag dock har läst är att risken för Down’s syndrom ökar när kvinnan är äldre, därför tar man noggrannare undersökningar av fostret på en äldre kvinna för att försöka upptäcka sånt. Men, du har ju inte Down’s, så ingen orsak att oroa sig :) Mutationer etc är alltså ingenting som definitivt sker fast man är i en högre ålder.
Det som däremot är en risk med att skaffa barn i högre ålder (när kvinnan är över 40) är att risken för exempelvis missfall ökar, och att kvinnan generellt får svårare att bli gravid, för att man gått över den fertilaste åldern. Fördelar med att skaffa barn i högre ålder är bland annat att man ofta har en stabilare ekonomi för att ta hand om ett barn, och många är emotionellt stabilare när de är äldre än vad de är exempelvis som 20-åringar, vilket kan göra vissa aspekter av föräldraskapet lättare.
Så om jag var du skulle jag nog försöka slappna av på den här punkten, du behöver inte oroa dig :) Som du själv märkt så kan man ju räkna upp många människor som fått barn i äldre ålder, utan att det varit något fel på barnet. Jag kan som sagt tyvärr inte kalla mig själv en expert på det här ämnet, så jag skulle förlita mig på de (positiva) svar du redan tycks ha fått från sakkunniga! Som du själv säger så står det så mycket konstigheter på nätet och man ska alltid ta det med en nypa salt, speciellt om det står i chatt-forum och liknande.
Jag ska nu fara på mitt andra sjok av semester, är tillbaka den 16.8.
Kram, Kix