Hiv
22.08.2020
Hej kanske dum fråga, men delade ett glas vatten med en främmande gay man på baren och undrar om det finns någon risk att jag skulle bli t.ex hivsmittad? (Ik att he va jäkligt oansvarigt osv nu under corona osv) Fulltratt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2020
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig över hiv p.g.a. detta, precis som du själv skriver så är det mer oansvarigt att dela vattenglas med en främmande människa med tanke på Corona.
Dels är det ju verkligen inte så att det bara skulle vara homosexuella män som har hiv (idag är smittan nästan lika vanlig hos kvinnor som hos män i Finland). Hiv smittar inte heller via t.ex. kyssar - vilket ju i princip innebär att det inte borde smitta via ett delat vattenglas heller. Och den sista saken som kan trösta dig är att de Hiv-smittade som lever i Finland idag oftast har en behandling, och om denna är i skick så smittar inte infektionen.
Så ta det lugnt. Men som du skrev, p.g.a. coronan så skall du nog inte dela vattenglas med andra just nu.
Kram
Tessi