Hjälp
06.04.2022
Jag lider av ångest och hjärnspöken. Mår väldigt dåligt har inget självförtroende. Ser ner på mig själv. Vad ska jag göra sover nästan dygnet runt. Trött hela tiden.
Jag är en social person men drar mig ifrån att träffa vänner.
Personalen på jobbet säger jag är mig inte lik längre Hej

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det låter som att du har det rätt tungt just nu. Men det är bra att du har lagt märke till det här själv – något är inte som det ska, och eftersom du skrev in hit så tyder det också på att du är villig att ta reda på vad det är och jobba för att saker ska bli bättre. Det är ett gott första steg :) Det att dina kollegor också lagt märke till att du förändrats tyder ju nog även det på att det börjar bli dags att söka hjälp. Hoppas de sade det utav omtanke, och inte på ett anklagande vis. För ifall det var utav omtanke så tycker jag det låter som att ni har fint förtroende för varandra, vilket är värdefullt.
Jag vet inte om det hänt något skilt som triggat igång allt det här? Ibland så kan man hitta skilda händelser som satt igång en nedåtgående spiral – men ibland så gör man inte. Ibland kan det också "bara" vara att man haft lite för mycket lite för länge, eller att vissa negativa tankemönster ”fastnat”. Oavsett så brukar det hjälpa om man kan prata om det man går igenom med någon. Om du också var villig att gå i någon form av terapi så kunde du få nya verktyg för att bättre hantera din ångest och dina hjärnspöken. Det låter som att de drar mycket energi ur dig just nu eftersom du känner så stort behov efter sömn.
Jag vet nu inte vilken typ av jobb du har, men jag skulle rekommendera att du tog kontakt med arbetshälsovården, ifall du har tillgång till sådan. Så kan de hjälpa dig vidare därifrån. Om inte det är ett alternativ så kan du också boka en tid på Psykosociala Centret eller ditt lokala HVC. Hjälp finns till just för sånt här, så tveka inte att ta kontakt!! Man ska inte behöva gå runt och bära på sånt här själv, det blir för tungt.
Ifall du också vill kunna chatta av dig anonymt så finns Ärligt Talat-chatten, HÄR hittar du deras chatt-tider. Och så får du förstås skriva in hit igen precis när du vill :)
Jag hoppas det börjar kännas lättare snart! Ta hand om dig!
Kram, Kix