hjälp mig
29.05.2017
hej jag har dansat 9 gånger i veckan det senaste halvåret ökade från 2 timmar i veckan. Nu har terminen tagit slut och det har varit lov i 2 veckor. Min kropp är ännu stel och jag årkar inte alls lika mycket som i början av terminen mina benmuskler blir trötta jätte snabbt och mina armar årkar inte som förr. Men om det sku va ända problemet den här veckan har jag varit i bastun och när jag har kommit därifrån så innan dushen har jag spytt. Det har varit blod rött med mat . Ena gången var min kropp kall efter det fast jag hade vari i bastun och andra gången fick jag sjukt i vänstra magen. HJÄLP

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2017
Hej,
Det är lite svårt för mig att veta exakt vad din trötthet beror på, det kan ju hända att du helt enkelt ÄR trött, och att din kropp behöver få vila. Du har tränat väldigt mycket, antagligen mer än vad som strikt taget är bra för dig.
I princip är det inte konstigt eller oroväckande att man kräks efter att man varit i basun, det kan vara en ganska naturlig reaktion på att man fått för varmt, MEN det faktum att du känner dig trött och kraftlös OCH kräktes blod ger mig anlening att tycka att du borde kolla upp saken hos en läkare. I värsta fall KAN tröttheten bero på att någonting inte är som det ska, och då skulle det första vara att kolla upp hur dina blodvärden ser ut, bland annat ditt hemoglobin. Att man kräks blod kan ha att göra med att något blodkärl har brustit i samband med kräkningen, men tillsammans med din allmänna trötthet så kan det också vara någonting som behöver undersökas.
Så jag råder dig att så fort som möjligt boka en läkartid så att en läkare får undersöka dig och lägga remiss till blodprov.
Kram
Tessi