Högt blodtryck
12.11.2019
Hej! Jag är lite orolig över min pojkvän. Han har haft väldigt högt blodtryck ända sedan lågstadiet/högstadiet (han är nu över 20 år). När han var yngre kollade de på många sätt upp vad det skulle kunna bero på, men ingen har någonsin kunnat svara på varför han har så högt blodtryck. Han har alltid idrottat väldigt mycket o.s.v. Jag är rädd för att han någon gång i framtiden kommer att få någon allvarlig sjukdom, men samtidigt vet jag att han verkligen har försökt reda ut vad det höga trycket kan bero på. Finns det någonting man kan göra? Eller är det ett "hopplöst fall"?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2019
Hej.
Olika personers kroppar fungerar lite olika, så vissa har helt enkelt högre blodtryck än andra. Om han i sin släkt/familj har personer med högt blodtryck eller hjärt- och kärlsjukdomar så tycker jag att hand blodtryck borde följas med och kollas upp med jämna mellanrum.
Fördelen är att han idrottar, och därmed antagligen tar hand om sig själv på bästa sätt. Då känner han antagligen också sin kropp tillräckligt bra för att märka om någonting känns fel i kroppen.
Du skriver att han har blivit undersökt men att de inte har hittat något fel. Därför tror jag att det i nuläget räcker att han går och kollar upp blodtrycket hos en hälsovårdare t.ex. en gång i halvåret. Givetvis kan han följa med det hemma också, men fördelen med att göra det hos en hälsovårdare är att det då skrivs upp i hans journal och att sjukvården på så sätt kan följa med. Vid behov kan då en läkartid bokas och utredningarna fortsätta.
Gör det ni kan för att ta hand om er på bästa sätt, mer än så kan man egentligen inte göra.
Kram
Tessi