Högt blodtryck svar
14.04.2020
Hej det är jag som skrev om högt blodtryck. Ja båda mina föräldrar har högt blodtryck o mina båda morföräldrar hade det (dom lever inte längre)
Ja undrar om de finns risk att jag får det om det är ärftligt? Hjhjjjjj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2020
Hej,
Jag har svårt att ge dig ett svar på om det är ärftligt i ditt fall eller inte eftersom jag inte känner till orsaken till att dina föräldrar har högt blodtryck. Som jag skrev tidigare så kan det dels bero på arv och dels på miljö. Men bara för att dina föräldrar har högt blodtryck så innebär det inte automatiskt att du får det.
Med dina egna val kan du väldigt långt påverka hur din egen hälsa ser ut. Det går inte heller alls att jämföra med hur situationen såg ut för dina mor- och farföräldrar eftersom världen (mediciner och sjukvård) är väldigt annorlunda idag än den var för 50 år sedan.
Sluta stressa över hälsoproblem som du inte känner av själv. Ät, sov och motionera så har du bäst förutsättningar att hållas frisk. För tillfället är det din oro som orsakar problem för dig - inte de eventuella sjukdomar som kan finnas i ditt arvsanlag. Även om du skulle ha anlag för olika sjukdomar så kan du själv påverka huruvida de bryter ut eller inte genom att satsa på din egen hälsa.
Hälsningar
Tessi