Huvudvärk
15.03.2018
Såfort jag blor lite arg eller ledsen o gråter o så får jag sjuk huvudvärk då gör det så ont så jag inte tål ljus eller ljud jag blir yr o illamående ibland spyr jag oxå o ibland men inte alla gånger börjar jag skaka mycket. Vad kan det bero på? Jag mår inte så bra psykiskt och jag får hjälp men ibland eller ofta är det för mycket o då behöver jag gråta men kan inte för att det blir så. Jag har dålig lever oxå och kan inte ta huvudvärkstabletter så ofta. Det verkligen tröttar ut mig. Jag äter väldigt dåligt oxå men det är för svårt att äta när ingenting smakar nägot så middag med familjen brukar bli det enda måltiden under dom dagarna mina föräldrar jobbar. N9

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2018
Hej,
I sig är det ingenting konstigt alls med att få huvudvärk efter att man har gråtit. Jag vet inte vad det beror på men jag vet att det är vanligt. Men med tanke på de andra sakerna du skriver så är det inte heller speciellt konstigt att du får huvudvärk och känner dig låg. Anledningen till att det är viktigt att äta är ju inte att det skall vara "gott", utan att kroppen inte orkar om den inte får energi - och om den hela tiden måste anstränga sig så kommer det oundvikligen att leda till nån form av problem, dels huvudvärk och dels att man känner sig nedstämd. Så jag tycker absolut att du skall se över ditt ätande.
Ibland då man är i din ålder kan det kännas väldigt tjatigt med alla "regler" om att man måste sova, äta och motionera på ett visst sätt. Men den enkla förklaringen är att om man INTE gör det så leder det förr eller senare till problem eftersom kroppen inte orkar. Det är alltså inget sammanträffande att man mår bäst om man lever ganska regelbundet, så att man sover på natten (ett tillräckligt stort antal timmar) att man äter regelbundet och tillräckligt av mat som ger energi, och att man rör på sig lagom mycket. Om man gör dessa saker så har man iallafall "ryggen fri" och kan börja undersöka vad problemet är om det fortfarande finns kvar.
Så mitt (lite trista) svar är att du skall försöka upprätta ett system, där du äter flera gånger om dagen (du behöver alltså inte tycka att det är gott, jag tror inte att bilar heller tycker att bensin är supergott - men det är nödvändigt för att bilen inte skall stanna) Lägg in några mellanmål under dagen, sånt som du ändå får ner. För det är huvudsaken. Så tycker jag att du skall fundera över om du sover tillräckligt. Om man sover för lite är det jättevanligt att man blir nere och tycker att det mesta är ganska tungt. Och slutligen tycker jag att du skall försöka röra på dig lite varje dag. Det behöver inte innebära att du går på gym eller aerobic, utan bara att du tar en promenad så att du sätter kroppen i arbete lite.
Om du gör allt detta i några veckor och huvudvärken återstår så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare så att hen kan undersöka om det finns en annan anledning till huvudvärken och vid behov skriva en remiss t.ex. till prover eller en fysioterapeut.
Kram
Tessi