Hypokondriker
08.06.2022
Hej, jag har så länge jag kan minnas varit hypokondriker. Alla små men jag får allt från ont i benet eller domningar i armen, så får jag panik. Jag tror alltid det värsta möjliga.
Jag får ångest när detta händer och nästan panikattacker, vart skall jag vända mig för att få hjälp och lätta på min hypokondri.
Til vilken paykolog skall jag vända mig i korsholm, vem kan hjälp mig och lätta på mitt problem. Jag kan inte ha det på detta vis resten av mitt liv.. Oroligt tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2022
Hej,
Jag tror att det skulle vara bra för dig att gå och tala med någon så att du får hjälp och stöd. Jag förstår att hypokondrin kan ta mycket energi, men det går att lära sig hantera sina tankar så du är på rätt väg redan nu då du funderar vart du kan vända dig.
Tyvärr är det lite krångligt att hitta några direkta kontaktuppgifter någonstans just nu efter alla förändringar som gjorts iom välfärdsområdet, så mitt råd är att du skulle kontakta kundservicecentralen och förklara att du behöver träffa en psykolog eller en psykiatrisk sjukskötare. Beroende på hur situationen ser ut i din kommun så kan köerna se lite olika ut, men huvudsaken skulle vara att du fick en första tid någonstans så att du fick börja ta tag i saken.
Lycka till och många kramar,
Tessi