Kan man lita på läkare?
25.03.2019
Hej!
Jag har fått hypokondri under den senaste tiden och blivit väldigt nojig över olika allvarliga sjukdomar.. När jag senast var till läkaren sa hon att allt var ok med mig, och det kändes bra några dagar efteråt men sedan blev jag lika orolig igen och börjar fundera över ifall läkaren kanske råkade missa något.
Kan man lita på finska läkare? Händer det ofta att de råkar ”missa” någonting? Jag har hört lite skräckhistorier och därför är jag så orolig.. tack för svar! M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2019
Hej.
Det finns ingen anledning att misstro den läkaren du har besökt. Givetvis är det nästan omöjligt för en läkare att ge några garantier för att man är helt frisk - utan att ha undersökt allting. Men att undersöka allting på en person skulle kräva enorma resurser, så om det inte finns någon anledning att misstänka att en person är sjuk så undersöks de sakerna sällan.
Jag vet ju inte om det är en specifik sjukdom du oroar dig över, eller om du har haft specifika symtom som känns oroväckande - de gånger skall man givetvis kontakta en läkare för att bli undersökt. Men om du inte har något direkt symtom utan bara oroar dig i största allmänhet så är det dels väldigt svårt att undersöka - och dels är det nog mer din rädsla som orsakar problem - inte det att du kanske eventuellt skulle kunna lida av en sjukdom.
Så utgående från hur du mår just nu så tycker jag att du skall fundera över dina symtom. Har du några symtom, och vad kan de i så fall bero på. Om det var de som undersöktes och läkaren konstaterade att du är frisk så kan du sannolikt lita på att hen inte fann någon anledning till att du skall oroa dig. Rädslor är egentligen ganska sällan helt förnuftiga, så det kanske skulle vara bra om du fick tala med någon, t.ex. en psykolog eller psykiatrisk sjukskötare, som kan hjälpa dig hitta de verktyg du behöver för att lättare hantera dina rädslor.
Kram
Tessi