Känsligt
19.01.2021
Hur görs cystoskopi på män till, har sten i urinblåsan men fick inte nå bra info från hvc hur de ska göra? Orolig Snabbt svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2021
Hej,
Nu är jag inte säker på exakt vad de har planerat för dig. Den största skillnaden ligger i om man bedövar med lokalbedövning eller ryggmärgsbedövning, men i övrigt görs ingreppet på ganska samma sätt.
Man börjar med att omsorgsfullt tvätta området, i ditt fall penisen. Sedan läggs bedövningsgel (eller ryggmärgsbedövning). Då området (d.v.s.urinröret) är bedövat för läkaren in cystoskopet i urinröret (det är ett tunt och böjligt instrument) och urinblåsan fylls med steril vätska för att man bättre skall kunna undersöka den. Ofta känner man sig lite kissnödig under undersökningen, men det är normalt och om det känns obehagligt skall man säga till.
Då undersökningen är klar sugs vätskan upp och cystoskopet tas ut. Efteråt kan man ibland känna lite sveda i urinröret och känna sig kissnödig oftare än vanligt. Detta är också helt normalt och går över inom ett par dagar. Själva undersökningen tar normalt mellan 10 och 15 minuter.
Om det är någonting du oroar dig över eller någonting känns oklart så kan du alltid kontakta stället där undersökningen skall utföras. Det är deras jobb att informera dig. I all synnerhet bör du ta reda på om undersökningen görs med lokalbedövning eller ryggmärgsbedövning eftersom det finns skillnader i förberedelserna inför ingreppet. (om det görs med ryggmärgsbedövning så skall du inte äta eller dricka innan ingreppet).
Lycka till!
Kram,
Tessi