Kiss
05.06.2022
Mitt kiss är lite grumligt och luktar illa, typ starkt rutten fisk. Det har varit i flera veckor och jag misstänker att jag har en urinvägsinfektion MEN jag vägrar att berätta för någon. Vad kan jag göra själv? Ronja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2022
Hej,
Det kan röra sig om en urinvägsinfektion, men det kan också vara en infektion i slidan. Ofta ger urinvägsinfektioner också symtom som sveda då man kissar eller värk i mage/rygg. På basen av det du skriver kan jag omöjligt veta om det är urinvägsinfektion eller någonting annat. Det du själv kan fundera på är huruvida det kan vara en könssjukdom? Har du några andra symtom? T.ex. ökade flytningar eller klåda?
Du kan börja med att dricka mycket, och gärna sura och osötade drycker, t.ex. tranbärsjuice. Försök att dricka mer än du gör normalt så att urinvägarna skulle spolas ur. I vissa fall kan man slippa symtomen på det sättet - eftersom det inte har hunnit bli en egentlig infektion. Men om dina symtom fortsätter efter det, eller om de blir värre så skall du kontakta hvc. OM det skulle vara en urinvägsinfektion så behöver du antibiotika för att den skall försvinna, och det kan vara farligt och leda till betydligt större problem om den lämnas obehandlad. (samma sak gäller också könssjukdomar).
Det du skriver om att det luktar som rutten fisk låter mer som en infektion i slidan, men även denna kan kräva antibiotika för att den skall försvinna.
Jag vet att det kan kännas pinsamt att vända sig till hvc och berätta om sina symtom, men de som jobbar där hör liknande saker ALLA dagar och det finns ingen som skulle tycka att det är det minsta konstigt. Så om du inte vågar tala om det med t.ex. dina föräldrar så kan du kontakta hvc och diskutera saken med dem. Tel nr till kundservicecentralen hittar du här.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi