Kissar lite och ofta
26.06.2017
Hej vad kan det bero på att jag pissar så lite? Måste på wc ca. 15ggr per dag och pissar bara några dl 2-3 kanske? Började kanske vid 10års åldern. Är man 18 år
EzE

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2017
Hej.
Dels undrar jag förstås hur mycket du dricker? Hur mycket man kissar ut är naturligtvis i direkt relation till hur mycket man dricker. Jag föreslår att du skulle försöka vara uppmärksam på hur mycket vätska du får i dig, för om du kissar ut bara 2-3dl så är det ett tydligt tecken på att du dricker alldeles för lite.
Rekommendationen är att man skall dricka åtminstone 1-2liter, och till det skall man inte räkna in kaffe eftersom det är vätskedrivande. Försök att dricka 2 glas vatten då du vaknar, och sedan 2 glas vid varje måltid så får du i dig ungefär det du behöver. Ibland kan det kännas svårt att få i sig så mycket vätska vid måltiderna och då får du försöka ha med dig en vattenflaska så att du kommer ihåg att dricka.
Om ditt kiss är väldigt gult eller mörkt så är det också en indikator på att du dricker för lite.
Min gissning är att din urinblåsa är irriterad (?) och att det är därför du känner att du behöver kissa så ofta fast det inte finns så mycket som kan komma ut. Det skulle antagligen hjälpa om du drack ordentligt så att dina urinvägar skulle spolas rena.
Jag tycker att du skall koncentrera dig på att dricka tillräckligt mycket, men om du fortsättningsvis är fundersam så kanske du skulle diskutera saken med en läkare. Då kan du ringa och boka en tid på hvc så att de kunde lägga remiss till urinprov.
Kram
Tessi