Klanydia/Gonorré
21.04.2022
Hej, jag undrar om klamydia och gonorré ger utslag/vårtor/sår som gör ont och svider/sticker i underlivet på samma sätt som herpes?
Om inte vad ör skillnaden mellan herpes, klamydia och gonorrés symptomer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
De vanligaste symtomen på klamydia (hos kvinnor) är sveda vid urinering, ökade vitaktiga flytningar, mellanblödningar och smärta i underlivet. Men upp till 75% av de som bär på klamydia har inga symtom. Symtomen för gonorré är väldigt lika symtomen för klamydia; ökat urineringsbehov, sveda vid urinering, rikliga gulaktiga flytningar från urinröret och flytningar från slidan samt smärta i underlivet och nedre buken.
Symtomen på herpes är svullnad och klåda och sveda vid urinering, men herpes orsakar även sår och blåsor i huden som kan vara ytterst smärtsamma.
Om du upplever symtom från underlivet och vet att det kan röra sig om en könssjukdom så är det bästa du kan göra att kontakta preventivrådgivningen och be dem lägga remisser till provtagning. Eftersom symtomen för samtliga är så pass lika så kan det vara svårt att veta exakt vilken sjukdom det rör sig om om man inte testar sig. Skulle det t.ex. röra sig om klamydia så är behandlingen kostnadsfri om du går via den kommunala hälsovården (hvc).
Kram,
Tessi