Knöl
27.06.2017
hej, idag märkte jag att jag har något som känns som en knöl på högra sidan av venusberget/ljumsken den syns inte utanpå men man känner att det är en knöl då man känner på stället. Började googla och blev väldigt orolig att det skulle vara cancer eller något liknande. Behöver jag söka hjälp eller kan det vara något tillfälligt? oroligtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2017
Hej,
Min gissning är att det antagligen är en förstorad lymfkörtel du känner. Man har lymfkörtlar på flera ställen på kroppen, t.ex. på halsen, i armhålorna och ljumskarna. Om man blir förkyld eller sjuk så är det lymfkörtlarnas jobb att börja motarbeta infektionen och då kan de bli större ett tag. Alla gånger vet man inte nödvändigtvis om att man har varit förkyld - just därför att lymfkörtlarna har gjort sitt jobb.
Så jag föreslår att du förljer med ett tag. Ibland kan de vara svullna i flera veckor efter att man har varit förkyld och det betyder inte att någonting är fel. Försök undvika att klämma på den eftersom den då kan bli öm och irriterad av det. Det räcker att du kollar läget med jämna mellanrum, t.ex. en gång i veckan. Om den inte har försvunnit på en månad, eller om den plötsligt skulle ändra och bli större så kan du ringa hvc och tala med dem. Men jag tror inte att det finns någon anledning till panik.
Kram
Tessi