Knölar i brösten
03.01.2018
Kan man få bröstcancer som väldigt ung? Är 17 år gammal och är orolig för några knölar jag har i brösten. Jag tror att mina bröst slutade växa för ett par år sedan så därför är jag lite orolig över att jag fortfarande har såna. För några dagar sedan dök dessutom tre blåmärken upp på ett av mina bröst som jag inte är helt säker på var de kommer ifrån. Tacksam för svar! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej.
Det är helt normalt att man har knölar i brösten, de finns inte enbart under puberteten utan livet ut, i ALLA bröst. De allra flesta knölarna är mjölkkörtlar, d.v.s en helt normal del av bröstens vävnad. Under olika perioder i menscykeln är brösten olika svullna, oftast så att de är mest svullna från ägglossning och fram till mensen.
Du kan ju följa med dina knölar lite, om de ändrar under menscykeln. Jag tror inte att du behöver oroa dig för cancer, och jag tror inte att du behöver oroa dig över blåmärket. Blåmärken kan uppstå ganska lätt och har inget direkt samband med cancer.
Om du oroar dig mycket över brösten så tycker jag att du skall ta kontakt med en gynekolog som kan undersöka dem och visa dig hur du skall undersöka. Det är ju därför gynekologer finns - för att hjälpa en då man är orolig.
Ta det lugnt. Det ordnar sig <3
Tessi