Könssjukdom?
12.09.2017
Hej! Jag är oskuld, 14 år och har runkat av killar och sugit 2 killar men de har aldrig kommit. Senaste gången jag hade sexuellt umgänge var dock för ett halv år sen. Sen dess har jag bara strulat med ett fåtal killar. Jag gick på antibiotika för en vecka sedan och efter det började det klia lite i udnerlivet och det blev lite rött och sved lite. Det är dock väldigt lindrigt. Jag trodde sedan av det var en svampinfektion. Idag såg jag dock att jag hade som porer vid underlivet så när jag klämde dom var det som var. Jag rakar mig och kan det va anledning till "porerna"? Jag kan väl inte ha någon typ ut av könssjukdom? S21

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2017
Hej.
Jag tror precis som du att det är antibiotikakuren som har orsakat klådan och rådnaden. Det är väldigt vanligt att man drabbas av svampinfektion i samband med antibiotika. Om du fortfarande har symtom, t.ex. klåda, sveda, rodnad eller vitaktig flytning så kan du gå till apoteket och köpa en salva som heter Canesten. Den lindrar oftast symtomen väldigt snabbt. Det kan också vara bra att äta nån form av probiotika, t.ex. mjölksyra tabletter (som du också kan köpa på apoteket) som gör att de goda bakterierna och bakteriefloran snabbare kommer tillbaka efter att man ätit antibiotika.
"Porerna" som du skriver om är lite svåra att lägga nån diagnos på såhär genom text, men i.o.m att du skriver att du rakar dig i underlivet så antar jag att det är helt "vanliga" finnar du har. De uppkommer ganska lätt då man rakar sig. Ibland beror de på att små hårstrån börjar växa inåt, och ibalnd på att det kommit in smuts vid själva rakningen (eller efteråt) som orsakar små infektioner i huden. Testa att torrborsta området lite nästa gång du går i duchen oc undvik att raka dig på ett tag så att huden får återhämta sig.
Eftersom du inte har haft samlag så är det mindre sannolikt att det skulle röra sig om en könssjukdom. Men om du upplever att dina symtom bara fortsätter så kan du tala om saken med din skolsköterska eller med en barnmorska vid ungdomsmottagningen.
Kram
Tessi