konstant trött och orkeslös
27.06.2022
hej, jag har sedan ungefär ett år tillbaka känt konstant trötthet. oavsett hur mycket sömn jag får har jag ingen ork att göra något. nuförtiden har jag plötsligt fått mycket dåligt minne, ofta huvudvärk och värk i kroppen. jag känner dessutom konstant sug efter kolhydrater som bröd, godis, bakverk m.m. och har svårt att fokusera på något. jag är rädd att något är fel i kroppen men vet inte vad. är inte säker på om jag går upp eller ner i vikt pga mitt ätande och sug på kolhydrater men får ångest efter att jag ätit en massa sötsaker.
vad tror ni är felet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2022
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det beror på bara på basen av din fråga. Jag skulle rekommendera att du bokade tid till en läkare som kunde ta ställning till din situation och kolla upp t.ex. hemoglobin och sköldkörtelfunktion genom laboratorieprover.
Med tanke på din ålder så ÄR det mycket som händer så i sig är det inte ovanligt att man kan känna sig orkeslös och trött eftersom kraven som ställs på en ung person är stora, och eftersom blodsockret reagerar snabbt på kolhydrater som finns i t.ex. vitt bröd så kan det göra att tröttheten känns ännu värre då blodsockret sedan sjunker igen. Men DU känner dig själv bäst, så om du upplever att någonting är "off" så tycker jag att du skall kolla upp det hos en läkare.
Det du själv kan göra medan du väntar på din läkartid är att försöka leva så regelbundet som möjligt, d.v.s. äta, sova och röra på dig lagom mycket, och att försöka äta bra mat tillräckligt ofta så att du inte får så snabba blodsockerfall. Jag vet att det känns urtrist som ung person att höra att man skall leva regelbundet, men kroppen fungerar bäst då.
Ta hand om dig.
Kram,
Tessi