Lymfkörtelcancer
10.02.2019
Hej!
Behöver man vara orolig för lymfkörtelcancer fastän ens blodprov visar att allt är ok och jag nyligen varit till en sjuksköterska som känt på halsen och tyckt allt verkat ok? Jag har nämligen en lymfkörtel jag kan känna på ena sidan halsen (som lämnat kvar efter en infektion) men inte den andra. Jag är ändå nojig fast jag inte har några andra symtom.
Brukar lymfkörteln synas på utsidan ifall man har cancer? Min syns inte, och tar inte heller sjukt. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2019
Hej,
Huruvida lymfkörtlarna syns utanpå eller inte då man har lymfkörtelcancer är nog ganska individuellt. Men om d varit och visat upp din förstorade lymfkörtel och blodprov har tagits men allt såg normalt ut så behöver du knappat oroa dig.
Försök undvika att klämma mycket på lymfkörteln eftersom det kan göra den irriterad och i sin tur göra att den hålls förstorad längre. Försök att följa med i några veckor. Sköt om dig själv och ta hand om dig genom vila, kost och motion.  I sig är det inte konstigt fast lymfkörtlarna hålls förstorade även efter att själva infektionen försvunnit, men de brukar återgå till det normala med tiden. Känn efter t.ex. två ggr/vecka, och skulle den finnas kvar ännu efter en månad så kan du besöka en sjukskötare eller hälsovårdare på nytt.
Kram
Tessi