Magproblem
20.09.2022
hej decibel! vad ska jag göra om jag har diarré, jag har det vardagligen i skolan så det rinner brunt nerför mina byxor för jag hinner inte till WC så det är ingen engångshändelse. Jag behöver hjälp, vad ska jag göra?? korven

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.09.2022
Hej,
Jag har anledning att tro att din fråga inte är helt seriös, men eftersom det kan vara ett seriöst problem så kommer jag ändå att ge dig ett svar.
Om det är så att du alla dagar lider av diarré, och att du inte kan hålla din avföring så tycker jag att du skall uppsöka en läkare. Alla människor drabbas av "dålig mage" någon gång, men om det pågår under en längre tid är det ett tecken på att någonting inte är som det skall vara och då behöver det bli undersökt. Det kan röra sig t.ex. om en överkänslighet mot något födoämne eller att din tarm av någon anledning är väldigt irriterad.
Börja med att besöka din skolhälsovårdare eller boka en tid direkt till en läkare på hvc för att utreda saken.
Hälsningar
Tessi