Maskar i avföring? :(:(
05.12.2018
Hej Decibel. Jag tror jag har fått någon mask i min avföring men jag vågar verkligen inte berätta åt min mamma för jag tycker det är jättepinsamt vad ska jag göra? Rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej
Det är ingenting du behöver känna dig pinsam över. Det är ju inte någonting du har valt själv. Men eftersom springmask (vilket jag gissar att det är) är väldigt smittsamt så är det viktigt att hela familjen får behandling för det. Just med tanke på hur lätt det smittar så är det ju alltid ofrivilligt man får det - och det är svårt att undvika om andra i ens närhet har det. Medicinerna får man receptfritt på apoteket.
Så berätta om det för din mamma, så blir ni snart kvitt problemet.
Kram
Tessi