Matproblem
21.12.2020
Hej. Hur vet man om man är tex laktosfri? Åt glass på söndagskvällen och idag (måndag) på kvällen hade jag ont i magen och lös avföring. Har även märkt samma sak tidigare att jag fått ont i magen när jag ätit glass. Ätr överlag inte så ofta mjölkprodukter, bara vanlig ost på brödet. Dricker sällan mjölk, i så fall bara några klunkar och äter typ aldrig yoghurt/kvarg liknande. Grädde i mat, oftast laktosfri. Men åt också idag mat som var kryddad med olika kryddot tex spiskummin, paprika. Vet att min mage int alls tål thai/kina/friterad mat, som ofta är starkt kryddad. Äter väldigt sällan friterad mat. Men är också i en dålig period i livet där jag av olika anledningar/händelser känner ångest och oro, sover dålit, dålig aptit osv. Förut kunde jag äta vadsomhelst, men har de senaste året ungefär fått känsligare mage. Vet inte riktit vad det kan bero på, blir ofta också "bloated" när jag ätit. Känns svårt att börja utesluta saker eftersom jag redan har dålit aptit, mat är lixom inte gott mer. Kan det vara att min mage blir stressad av mitt överlag dåliga mående, eller är jag typ laktosfri? Vill inte ta blodprov eftersom jag hatar nålar och sjukhus, blir illamående och vinglig bara av att tänka på det Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Egentligen är det rätt sällsynt att man som vuxen människa skulle klara av att äta mjölkprodukter på det sätt vi gör i norden, så det att du reagerar på att äta glass är inte speciellt konstigt och inte heller någonting du måste göra någonting åt (om du inte vill). Visst kan man testa sig för laktosintolerans, men du kan också välja att helt enkelt äta sådana produkter som är laktosfria eller låglaktos och då behöver du inte gå på blodprov om du inte vill göra det. För sådana tillfällen då man verkligen vill äta någonting som man vet att innehåller laktos så finns det också mediciner som man kan köpa receptfritt på apoteket som hjälper kroppen att spjälka laktosen så man inte får problem.
Väldigt många med din typ av besvär får idag höra att de lider av IBS (irritable bowel syndrome), men detta är ju inte en diagnos utan ett namn på problemet. D.v.s. att tjocktarmen är irriterad och att man därför känner sig svullen eller har lös/hård avföring.
Du är inte ensam om att få problem om man äter väldigt kryddad mat eller friterad sådan. Det är ett ganska naturligt sätt för kroppen att reagera, men jag tror också på det du skriver om att du just nu är stressad och att din kropp mår sämre därför. Det är väldigt vanligt att kroppen reagerar på stress med att magen börjar krångla. Du kan helt enkelt tolka det som en signal från din kropp om att du skall försöka ta det lugnt och fundera över vilka förändringar du behöver göra för att du skall må bättre. Är det någonting speciellt som gör att du sover dåligt och stressar? Skolan? Dina relationer? Och finns det någonting du kan göra för att försöka ändra på det så att du skulle få det lite lugnare?
Då det handlar om magen finns det oftast inga snabba lösningar på någonting. Det tar tid att få magen att lugna ner sig och sluta vara stressad, och det gör du lättast genom att äta regelbundet (även om du inte skulle vara hungrig) röra på dig och vila. Kroppen tycker om rutiner, vilket låter jättetrist då man är i din ålder men så är det helt enkelt. Jag tror att det skulle vara bra om du talade med någon, t.ex. din skolhälsovårdare. Kanske ni tillsammans kan komma på någonting som kan hjälpa. Tveka inte heller att boka tid till en läkare om det känns hopplöst. Jag vet att det kan vara otroligt tungt att gå omkring med en kropp som inte vill samarbeta, och då skall man absolut försöka lösa det.
Kram
Tessi