Min kille har herpes
25.04.2018
Hej! Jag har varit tillsammans med min pojkvän ett tag nu och fick för en stund sedan veta att han har herpes. Det han har sagt är att det är herpesblåsor som är runt munnen och när han har dem kan vi int pussas eller liknande så att jag rör i hans blåsor. Är det risk att det kan ha smittat mig före han hade blåsor också? Hur är det med att ligga med någon som har herpes? Är rädd att han kan ha smittat mej vid nåt tidigare tillfälle fast han säjer att blåsorna inte kommit under vårt förhållande ända fram till först nu. Han skäms också ganska mycket över att han har det och jag försöker vara så stöttande som möjligt men har ni ennu tips på hur jag kan göra så att han int ska vara så ledsen över det? Hur ska jag gå till väga? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2018
Hej.
Herpes är alltså ett virus, som är väldigt vanligt. Ungefär var fjärde person bär på viruset, men alla har inte symtom av det. Vissa får blåsor en gång - och sedan aldrig mer, medan andra får blåsor i samband med varje förkylning eller om de är stressade. Det är ingenting man kan påverka själv. Då man har "aktiva blåsor" kan man från apoteket köpa plåster eller salvor som kan påskynda läkningen och minska smärtan av blåsorna.
Precis som din kille säger så skall ni inte kyssas medan han har aktiva blåsor, men då de har torkat och försvunnit så smittar de inte heller. Risken finns också att du redan är bärare av viruset (antingen så att du smittats av honom, eller redan tidigare - det är omöjligt att säga). Med sex gäller samma sak, man skall undvika att ha oskyddat oralsex då den ena har aktiva blåsor, men om man inte har det så är det lugnt.
Jag tycker inte att din kille skall skämmas eller ta någon stress över detta. Många får herpes redan som barn, utan att det har någonting alls att göra med att kyssas eller ha sex. Man behöver inte skämmas mer över herpes än man skäms över en förkylning - d.v.s. inte alls. Det är ju inte någonting han har valt. Så länge ni undviker att kyssas eller ha oskyddat oralsex då han har blåsor så smittar de inte till dig.
Kram
Tessi