Moderna
07.10.2021
Jag har fått moderna spikevax i skolan och undrar vilket jag kommer få andra dosen? Skulle inte vilja ta moderna i och med rådande omständigehter kring biverkningar. Blev sjuk och hade sjuk arm i mer än en vecka efter fösta dosen och kan under inga omständogheter få dessa biverkningar pga en resa. Jag har bokat vacvinering tills 14.10. Komemr jag få moderna ändå eller pfizer till exempel. På thls sidor står att man kan få ta två olika doser av vaccin. Gäller detta moderna? Ld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2021
Hej,
Tyvärr kan jag inte svara på vilket vaccin du kommer att få eftersom jag inte vet vilket vaccin som ges på den orten just då. Med alla vaccin finns det risk för biverkningar, men det är ingen som kan säga på förhand hur kraftiga biverkningarna kommer att vara just för dig, eftersom det beror på många olika faktorer. Trots att vaccinet är det samma så kan man också reagera väldigt olika på första och andra sprutan eftersom det har att göra med hur kroppen omsätter vaccinet.
Det bästa skulle vara att diskutera saken med de som vaccinerar på din ort, de har svaren på de flesta frågorna om saken.
Kram,
Tessi