Ont då jag andas
16.05.2019
Hej! I förrgår märkte jag att det tog ont över högra bröstet (i lungan?) då jag andades in djupt.. jag har täppt näsa och lite sjuk hals. Kan det vara nåt förkylningssymtom eller är det nåt allvarligare?? Jag röker inte och har aldrig rökt heller. Och lungcancer brukar man väl inte få som ung? Sjuklingen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2019
Hej,
Det är svårt att veta exakt vad smärtan beror på, det kan vara förkylning precis som du skriver, alternativt kan det bero på allergi eller helt enkelt på att du har en muskel i bröstkorgen som är öm. Jag tror inte att du behöver oroa dig över att det skulle vara någonting mer allvarligt än så.
Följ med det under några dagar. Skulle smärtan plötsligt bli värre så kan du uppsöka läkare, men min gissning är att det bara är tillfälligt och antingen har att göra med förkylningen eller pollensäsongen - eller en kombination av båda.
Ingen stress.
Kram
Tessi