Orolig över en knöl på halsen fast jag har varit till läkare
14.01.2022
Jag hittade en hård knöl på halsen för ungefär en vecka sedan och var ganska stressad för att enligt google är hård knöl alltid cancer. Okay så jag for till en special läkare som kållade på knölen och sa att det troligtvis inte skulle vara något farligt och att det troligtvis är en lymfkörtel ovanpå brosket (vad jag kommer ihåg) och det var därför den känndes hård men att eftersom den är osymetrisk och att jag var så oroad skickade hon mig till ultraljud där han som tog den sa att allt var på normala nivåer och att han inte såg något specielt, dock har inte special läkaren ännu sett dom där ultraljudsbilderna och det får mig lite stressad för kanske är det något. Det är ju så här nu att jag inte riktigt kan göra nå mer åt den där knölen eftersom att jag har varit till special läkare och tagit ultraljud. Varför känner jag mig ännu stressad fast det inte troligtvis skulle vara något?
Jag borde väl inte behöva tänka på den här knölen mer eller?

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.01.2022
Hejsan!
Jättebra att du kollade upp knölen när du hittade den, det är precis så man ska göra när man är orolig över något med sin kropp, ifall man bara lämnar och googlar så kommer det ju alltid upp "värsta tänkbara" på olika sidor som kan ge en ångest. Läkare och andra sakkunniga inom vården vet det där bäst efter att de undersökt dig. Så jag tror nog du kan vara lugn, eftersom de inte hittade nåt farligt där. Det att du har svårt att släppa det är säkert för att det var en upplevelse som gjorde dig så orolig och upp i varv, så den där oroliga känslan har liksom lämnat kvar en stund. Men försök slappna av i vetskapen om att du har gjort allt rätt, och det hittades inget farligt. Ifall du kommer på dig själv med att stressa över det så kan du prova ta några riktigt djupa lugna andetag och tänka för dig själv "jag är frisk, jag behöver inte oroa mig", och sen fortsätta dagen. Djupa andetag brukar lugna nervsystemet.
Jag vill ännu tillägga att jag själv har såna lymfkörtlar som ofta är lite mer svällda än vad de ska vara. Så har det varit i väldigt många år. Så jag kan förstå din oro, för jag var också orolig när jag först märkte det. Men nu är jag van, det är bara så min kropp är. Med några års mellanrum brukar jag fara och kolla dem med ultraljud sådär "bara för att", som en rutincheck för att följa med läget, men också helt enkelt för att det är lugnande att veta att det inte är nåt fel på en. Själv har jag märkt att när jag tar hand om mig bra, alltså motionerar, äter bra, och dricker mycket vatten - då är också mina lymfkörtlar mindre svällda. Speciellt vätska behövs för att "spola ur" lymfsystemet.
Hoppas du känner dig lugnare nu :)
Kram, Kix