Panikångest igen och igen
18.04.2022
Hej! Under en period nu har jag fått vad jag tror är panikångest. Jag börjar tro att jag inte får luft eller att det är för varmt och börjar andas för snabbt och det känns som om jag ska svimma. Jag kan få detta var som helst, i köer, vid matbordet hemma, och till och med när jag övningskör. Det började med att jag fick denna känsla en gång och faktiskt då svimmade och sedan dess tänker jag för mycket på det och är rädd att det ska hända igen. Det är därför jag tror de kommer för att jag tänker och är rädd att de ska komma. Hur ska jag höra för att få bort det, eller iallafall minska det. Vart jag än går är jag rädd att få en panikattack.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
På basen av det du skriver låter det som panikångest. Det är ganska typiskt att det egentligen är själva rädslan och känslan av panik som man är rädd för och att det då blir självuppfyllande. D.v.s. man går omkring och oroar sig över att det skall hända - och på så sätt mer eller mindre framkallar paniken själv. Det man skall komma ihåg är att det inte behöver vara så, och att det går att göra någonting åt det.
Jag tycker att du skall börja med att försöka hitta någon som du kan tala med om saken, t.ex. en skolkurator eller en psykolog. Kanske du kan få hjälp via din skolhälsovårdare att komma i kontakt med någon du kan tala med?
Panikångest handlar till stor del om att hjärnan bygger upp ett sätt att tänka och reagera som är negativt för personen, så det du behöver hjälp med är att hitta ett nytt sätt att tänka för att få det att "vända". En psykolog eller psykiatrisk sjukskötare kan också lära dig olika knep hur du kan andas eller tänka då du befinner dig i själva paniksituationen, och på det sättet kan du lära dig hantera stressen istället för att vara rädd för den.
steg ett är att be om hjälp. Så försök kontakta din skolhälsovårdare, kurator eller hvc och få en tid till någon du kan tala med. Det blir bättre!
Kram,
Tessi