Problem
18.08.2020
Jag har inte körkortet och det känns skit när alla andra är ute och rör sig som de vill hur ska ja gå till väga Vill inte säga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.08.2020
Hej,
Jag förstår att det känns orättvist att situationen är en annan för dig än för dina jämnåriga, speciellt med tanke på att det är någonting som du inte själv har möjlighet att påverka. Det är inte roligt att själv känna sig begränsad då alla andra kan röra sig fritt, precis som du skriver. Det finns nog egentligen ingenting jag kan skriva heller som helt och hållet skulle ta bort känslan av att det suger, men några småsaker som kan hjälpa att tänka på.
Men det som kanske kan skänka dig lite tröst är att vintern i detta land gör att inte heller alla andra kommer att kunna köra omkring fritt om några månader eftersom det då kommer att vara halt och snöigt (fast det är nog en väldigt klen tröst). Det är ju också "bara" frågan om ett år. Jag förstår att det känns som en evighet för dig nu, men det är trots allt en begränsad tid.
En annan sak är att inte alla kör, så du får helt enkelt sluta dig till gänget av människor som inte kör. Kanske du på det sättet lär känna nya människor. Jag vet ju inte om det är tjejer eller killar du är intresserad av - men bland tjejer är det ofta vanligare att man inte kör själv - så du kan säkert skapa nya bekantskaper om du börjar hänga med dem istället.
Och slutligen så är det ju frågan om din egen hälsa och att inte utsätta sig själv eller andra för risker. Ta hand om dig själv så att du mår bra - så hoppas vi att du kan leva så normalt som möjligt framöver. Det är alltid orättvist då man själv har ett hälsoproblem eller en sjukdom som man måste ta konsekvenserna av trots att man inte själv har valt det - men tyvärr kan man inte välja vad man drabbas av alla gånger. Det du KAN välja är hur du hanterar det. Sök efter positiva sidor i det, även om jag vet att det känns som att det inte finns lika många av dem så får man försöka göra det bästa av situationen.
Många kramar,
Tessi