Psykolog
03.11.2022
Hej! När man börjar gå till nån psykolog brukar man ju i början gö en blankett där de står frågor som t.ex. ”har du någon gång haft självmordstankar” å om man då svarar ja kommer dom då att tving in en på ett ”mentalsjukhus” (kommer inte på vad man kallar dem nuförtiden) och tala med ens föräldrar? För jag vill tror jag inte in på något sånt men jag skulle vilja vara ärlig så att jag får hjälp eller iallafall få tala med någon om vad jag faktiskt känner.

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.11.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Så bra att du påbörjat en process för att få hjälp med ditt mående! :) Eller så tolkar jag det i alla fall. Det är något av det bästa man kan göra för sig själv – att våga ta emot hjälp när man mår dåligt eller känner att man har ”för mycket” helt enkelt. Vi människor är trots allt flockdjur, vi ska inte behöva gå runt och bära på allt ensamma.
Du kan nog lugnt fylla i blanketten helt sanningsenligt. Du behöver inte oroa dig om att du skulle sättas på någon avdelning fast du har självmordstankar. Det gör man bara om det är riktigt, riktigt nödfall eller om någon själv önskar att bli insatt för att de är rädda för vad de annars kommer göra.
Självmordstankar är nämligen lite ”vanligare” än vad man kanske generellt tror, fastän de kan vara oerhört läskiga att ha. Ifall en person annars har ångest eller känner sig deprimerad så är det ganska troligt att det i något skede kommer någon nivå av tankar på självmord. Det betyder ju inte för den sakens skull att man aktivt planerar det, utan för många är det mest en tanke som ploppar upp i huvudet, lite som en oönskad pop-up på datorn.
Psykologerna vill ändå ”screena” för allt i ens mående för att de ska veta i vilken ände det löns att börja ge hjälpen, och att det blir rätt sorts hjälp. Så du ska absolut fylla i blanketten helt som du känner, håll inte tillbaka. Det kan dock bra vara att de sen vill diskutera svaren med dig på ett sånt sätt att de ställer följdfrågor. Det här gör de för att säkerställa att du inte har någon aktiv självmordsplan som du tänker sätta i verket – för det vill de ju givetvis inte att händer. De vill helt enkelt veta hurpass akut hjälp du behöver.
Ta hand om dig, jag hoppas du får hjälp snart och slipper de här jobbiga tankarna!
Kram, Kix