Rädd för att det är cancer
25.09.2016
Hej, jag har en fråga. Jag är ganska rädd för cancer, eller snarare för att inte upptäcka den i tid. Jag har sedan länge 2 knölar på halsen, en på varje sida, långt upp ganska nära käken. Jag har alltid trott att det är halsmandlarna men sen hörde jag någonstans att man inte känner halsmandlarna utifrån, så jag tror att det är lymfkörtlar, ca 2 cm i diameter. Men det jag är rädd för är en annan knöl på halsen, jag tror att den har varit där i ca 1/2-1 år. Den sitter från mitt håll sett på högra sidan. Den sitter något längre ner än de jag beskrev ovan. Men den sitter nästan rakt nedanför örat, lite framför. Typ 1 cm i diameter. Jag är jätterädd att det är cancer. Tänkte höra med er först och sen prata med mamma om ni tycker att vi ska kolla upp det. Vill gärna ha svar snabbt då jag är suuuper-orolig. Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Jag tror inte alls att du behöver vara orolig. Jag tror nämligen inte alls att det är cancer du har utan att det är dina lymfkörtlar du känner, precis som du skriver.
I kroppen har man mellan 500 och 1000 lymfkörtlar, så de finns med andra ord utspridda på många olika ställen. Lymfkörtlarnas uppgift är att sätta igång immunförsvaret om kroppen angrips av en infektion. Då blir lymfkörtlarna svullna och ömma.
På unga personer är det vanligt att lymfkörtlarna kan vara ömma ett bra tag även efter att man har blivit frisk igen, men om en lymfkötel blir större än 2 cm eller om den gör direkt ont så skall man åka och visa upp den för en läkare.
Undvik att klämma på knölen eftersom det i sin tur kan leda till att den blir irriterad och öm. Om du fortfarande är orolig så kan du ju gå och tala med din skolsköterska om saken, eller diskutera med din mamma. Men jag tror inte att du behöver vara orolig, sannolikt är det helt ofarligt.
Kram
Tessi