Rysande arg...
24.08.2022
Hej Decibel!
Alltså jag håller på få "spunk" på människor som inte kan fatta något.
Jag har under många många års tid lidit av psykisk ohälsa och gör det ny också. Dethår påverkar mig hela tiden förståss i mer och mindre utsträckning.
Det som stör mig är när folk tycks ha rätt att kommentera hur de vill. Ikväll var jag på ett kalas där psykisk ohälsa kom på tal sådär i vardaglig mening. Ska tillägga att på det kalaset satt en som mist sin bror i självmord pga av psykiska problem samt jag då pch säkert många fler med osynliga inre kamper. Då uttrycker sig en person såhär. Ja men han kan int förstå varför folk drabbas av psykiska problem, liksom kan dom inte tänka själv. Kommer dom aldrig till roten med problemet? Och att de far allt för myki resurser till just denhär typen av problem.
Jag blev illa till mods och röt ifrån faltiskt riktigt ordentligt. Och önskade att vi gärna byter samtalsämne. Jag försökte berätta med vänlig ton hur det är att leva med det och hur svårt det är att få hjälp osv. Men det gick inte hem helt enkelt.
Ibland behöver man bara dra djupa suckar över all oförståelse. Men jag är så trött på sånthär. Det gjorde mig riktigt ledsen!
Jag har haft en tyngre period dessutom med mitt mående där en djup depression dominerat tillsammans med ångest och svår ätstörning.
Och någon går och påstår att man går och väljer det själv. När jag fått konstaterat att jag har kemisk obalans i hjärnan.
Just nu känner jag mig elak över att ha försvarat det.
Man jag gillade personen vars bror dog i självmords svar.
Hördu sa han åt mannen i 40 års åldern själv var han 25. Hördu nu har jag blivit så gammal så jag vet att det man aldrig tror ska drabba en just det kan drabba en. Å ja sa amen på det. Sen sa han att diskutera såhär är som att diskutera mef en cancersjuk och säga att det är du själv som valt det och att du inte har rätt till vård och kanndu inte tänka själv.
Varav personen i fråga tystnade. Det blev konstig stämning men jag kände ändå att vi vann diskussionen.
Varför och hur ska man bryta stigmat och skammen om folk håller på sådär kring det. Jag blir trött uppgiven och det känns så jobbigt att kämpa när man mäter oförstånd.

Ungdomsinformatör Kix svarar
29.08.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in, hoppas det hjälpte lite för att få ut ilskan!
Jag kan bra förstå hur upprörande den här situationen måste ha känts. Det som denna person sa var väldigt ignorant, sårande, och allmänt osmooth. Helt onödig kommentar. Det är ju inte direkt som att man själv skulle välja att insjukna i mental ohälsa... skulle man kunna ”välja” att må bra så är det ju klart att man hellre skulle göra det!
Det finns mycket stigma kvar kring dessa saker, även om det hela tiden går lite framåt. Jag tror att mycket av missuppfattningarna sitter i okunskap, som i sin tur leder till oförståelse. Speciellt generationerna äldre än du och jag har inte vuxit upp i en värld där man talat speciellt mycket om mental ohälsa, även om det givetvis ALLTID har funnits. Med mera information och utbildning så tror jag vi så småningom också blir mera toleranta som samhälle. Jag tycker mig märka på frågorna av de som är yngre än oss, att de vet om de här sakerna redan mycket bättre än vad vi visste i deras ålder.
Jag är väldigt glad att du och personen som mist sin bror sa ifrån. Det att ni var två gjorde det säkert också lite lättare. Man ska inte låta sånt där gå förbi (om man bara själv orkar säga ifrån, det är ju förstås inte alltid man orkar och det är också förståeligt). Du ska absolut inte ha dåligt samvete över något av det som hände, för du gjorde inget fel som sa ifrån. Den konstiga stämningen som du upplevde att sedan infann sig så var från början startad av personen som uttryckte sig nedsättande.
I såna här diskussioner så kan det också vara bra att påminna om just det som du skrev här innan, att det är en obalans i hjärnan. Inte något ”flummigt”, utan något som faktiskt också kan ses fysiskt i exempelvis hjärnskanningar.
Hoppas ditt mående blir bättre snart, och att du hittar något som hjälper för just dig <3
Kram, Kix