Sår mellan brösten
29.05.2018
Hej!
Jag har ganska stora bröst, typ E,F. Och jag ha använt sport-bh under två veckor i streck(byter mellan flera och tvättar efter varje dag) och nu när det är så otroligt varmt så börjar det klia mellan brösten. Vilket har lett till att jag har enorma skrapsår mellan brösten som kliar, svider och blöder. Jag tvättar med kallt vatten så ofta som jag minns samt smörjer in med bepanthen. Kommer det att sluta eller måste jag börja använda normal bh igen? I och med att jag har ett fysiskt sommarjobb skulle jag helst av allt vilja använda sport-bh. Tacksam för snabbt svar! H

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2018
Hej H!
FÖRLÅÅÅT att du fått vänta så på svar! Det var inte alls meningen! Tessi hade lämnat den frågan åt mig av den enkla anledningen att jag har stora bröst och hon inte har det, alltså hon tänkte att jag skulle kunna svara bättre på den än hon. Men så missade jag den (bla pga att här är full show med bla studieresor och nyanställningar) och nu ber jag så om ursäkt och hoppas du har förståelse för ett mänskligt misstag.
Jo, jag förstår precis hur dina bröst mår nu. Se, när det blir varmt och hud ligger mot hud, så blir det fuktigt (svettigt) där och när fukten ligger kvar länge så reagerar huden och då kan det i värsta fall bli infekterat av bakterier som naturligt finns överallt på huden. Som blöjexem hos bebisar som haft våt blöja för länge. Speciellt om hud mot hud dessutom gnuggas mot varandra eller mot tex skarpare bygel- eller spetskanter så kan det bli riktigt irriterat. Just sport-BH:n är dessutom oftast till stora delar gjorda av konstfiber, tex elastanet i gummibanden, och konstfiber varken andas (som tex bomull) eller forslar bort fukten från huden (som tex ylle). Då skulle jag nog hellre rekommendera stadiga men mjuka bomulls-BH:n tex av märket Sloggy. Allra minst ska du nog lägga en bomullstop inanför sport-BH:n!
Det brukar hjälpa om man lägger tyg, bomull eller annat luftigt emellan, så att hud inte rör hud, och något som man kan byta ut när det sugit i sig fukten. Och precis som du gjort, så kan man smörja med Bepanthen eller starkare sårvårdande salvor. Eventuellt behöver du något bakteriedödande eller till och med antibiotika för att få bort infektionen också. Är det riktigt illa så tycker jag att du ska fråga på apoteket eller boka en läkartid.
Men så mycket som möjligt behöver man dessutom låta huden andas och självtorka. Så såfort du har möjlighet ska du försöka gå utan BH överhuvudtaget och dessutom se till att brösten inte tar ihop i klyftan. Sov utan något på överkroppen om du kan. Sol kan faktiskt också hjälpa genom att lite torka ut området, medan våta simdräkter eller bastu är sådant som du ska undvika.
När det läkt lite bättre så föreslår jag en shoppingrunda efter en verkligt bra sittande BH. En bra BH skjuter inte ihop brösten så att det blir liksom ett streck mellan dem, utan en bra BH:s bygelbågar går in mellan brösten så att det bildas ett litet mellanrum mellan dem. Jag rekommenderar personligen tex modellen Florence full cup hos underklädeskedjan Change (de har även webbshop). Tyvärr har vi lite svårare att hitta billiga BH:ar än de där A- och B-kupade, men det är en lönsam investering i längden!
Som sagt, känns det illa, så uppsöker du vård. Det här är definitivt inget du ska gå omkring och lida av, så bättre då att fixa så att du får det bekvämt, även om det kanske inte är så enkelt som att dra på en sport-BH. Du är inte den första tjejen med de här problemen sommartid och det är inget att skämmas över. Det är nu bara en del av baksidan av medaljen när man är storbystad.
Stor kram, Liselott