Seglivad klamydia
02.09.2017
Hej! Jag bor för tillfället i turkiet och har lite problem. Jag har haft (eller tror) klamydia och fått behandling för det två gånger. Första gången behandlades jag med antibiotika två tabletter per dag i tre dagar. Min symtom, blödningen, försvann. Sen två veckor efter började den igen. Väntade en vecka och gick tillbaka till läkaren och fick antibiotika en tablett i sex dagar. Jag drack ett glas med vin den fjärde dagen. Också denna gång försvann blödningen. Nu, nästan en och en halv vecka senare började blödningen igen men också smärta i magpartiet. Nu är jag väldigt osäker ifall jag har klamydia eller inte eller ifall jag får min mens. Jag har P-stav men också PCOS som gör att jag inte har en regelbunden mens och har koll på när den kommer och vad som kommer (hur jag blöder). Hade min sista mensblödning för kanske 8 månader sedan. Sen min första antibiotika kur har jag inte haft sex med någon själ! Så jag kan inte blivit smittad igen. Min läkare här säger att vi hellst inte ska testa mig. Varför vet jag inte men han föredrar att jag tar antibiotika då han va 100% att de är det jag hade båda gångerna. Jag googlade och båda medicinerna var mot klamydia. Ifall det är min mens så ska den väll inte heller bara försvinna och komma sådär ifall ja tar antibiotika. Och varför lindras symtomen en stund för att sen komma tillbaka? Jag måste också tillägga att min kondylom började blomma efter den första antibiotika kuren, har inte haft ett återfall av den på fem år och hade inga synliga vårtor kvar. Nu har jag 8 stycken vårtor redan och läkaren sade att han rekomender jag beställer hem läkemedel från finland och inte köper här i turkiet. Jag känner mej helt hjälplös! Börjar verkligen fundera på att köpa en flygbiljett hem för att kunna få detta utrett men måste vänta 6 veckor innan jag kan göra det. Är så rädd att jag ska få mera men av detta ifall jag väntar. Kan en klamydia infektion verkligen överleva två antibiotika kurer inom ca två månaders tidsram?? Klampan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2017
Hej,
Det är nog väldigt svårt att veta om det fortsättningsvis är klamydian som krånglar eller om det är din PCOS. Jag tycker absolut att du borde testas pånytt och förstår inte riktigt varför läkaren inte vill göra det?? Det är ju inte som om det skulle vara svårt eller dyrt att testa det. Givetvis krånglar det också till det en del att du befinner dig där borta där de har andra mediciner och synsätt än vi har här.
Kondylom är ju precis som du vet ett virus, som kan komma tillbaka om kroppen är stressad eller man har nedsatt immunförsvar, vilket ju antagligen är fallet efter att du ätit en antibiotikakur. Det är svårt att förutse om du kommer att få fler vårtor eller om den försvinner snabbt igen.
Jag tycker ju att det känns osannolikt att det skulle vara klamydia som orsakar dina besvär, eftersom du som du skriver har ätit två kurer för det redan. Men det är ju också orsaken till att du borde testas för det - för att veta säkert och inte äta fler kurer i onödan. Jag förstår att du känner dig lite uppgiven, det är jobbigt att vara på "främmande" ort och inte må bra. Om du är påväg hemåt och har möjlighet att kolla upp saken här så skulle det nog vara bra, men det är ju inte så "bara" att ta sig hem heller. Hur som helst så tycker jag att saken borde kollas upp. Dels med ett nytt klamydiaprov och dels med en undersökning för att ta reda på varifrån du blöder. Du kan också ringa hvc här och boka en telefontid till en läkare, som kanske kan ta ställning till problemet även om det är på distans. En läkare måste ju i vilket fall som helst ta ställning till behandlingen av kondylom, och om det finns någon möjlighet att de skriver ett recept här utan att träffa dig.
Så ring hvc helt enkelt och försök snacka ihop dig med dem, de har säkert någon idé om hur du kan gå vidare.
Kram
Tessi