SEPSIS?? HJÄLP
05.03.2020
Är så otrolit orolig just nu. För någon dag sedan hittade jag ett litet rött streck på mitt finger. Jag konstaterade att det INTE är ett sår utan det verkar vara på insidan av huden. Nu idag märkte jag att jag fått ett identiskt märke på ett annat finger
Sen på en liten del av min hand, när jag drar nageln över området tar det ont som om det vore ett sår där, men det finns inget där
Såklart googlade jag nyss och det ända som kommer upp är sepsis...har inga andra symtom som ex. feber och frossa men är ändå sjukt panikslagen och kan inget annat än att gråta
SNÄLLA HJÄLP Konstigfingertjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2020
Hej,
Jag tror INTE att det är sepsis du lider av. I de flesta fall är det nog inte genom små random sår man märker av sepsis utan tydliga sår/inflammationer i samband med just hög feber eller kraftigt försämrat allmäntillstånd.
Jag tycker att såren på din hand ser mer ut som små sträck av brustna blodkärl under hunden. För mig är det ju omöjligt att veta varifrån de kommer men kan du t.ex. ha hållit någonting "vasst" i handen som du kan ha klämt dig på? T.ex. en nyckelknippa eller liknande? Som sagt - omöjligt för mig att säga men jag tycker inte att det ser oroväckande ut och jag tror att märkena kommer att försvinna inom några dagar. Om de inte skulle göra det eller om du märker att ditt allmäntillstånd skulle försämras på något sätt så kan du kontakta hvc.
Ingen orsak till panik.
Kram
Tessi