Sjuk efter cigg
16.05.2022
Hej! Jag har en ganska konstig fråga men som jag ändå behöver få svar på.
Jag har inte rökt på jättelänge, nu pratar vi kanske runt 9-10 månader eller mer. Men igår så rökte jag 1 cigg när jag var ute på promenad och ända sen det har jag haft ont i halsen och känt mig sjuk. Tog coronatest som visade negativt och jag vet att det var av ciggen jag blev sjuk av nån konstig anledning…
Hur ska jag göra och varför blev jag sjuk?? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2022
Hej.
Det ÄR en påfrestning för kroppen att röka, och det är inte speciellt konstigt att slemhinnorna i halsen blir irriterade av det. Eftersom det är länge sedan du rökt sist så är det också helt rimligt att tänka att kroppen känner av nikotinet och de andra kemikalier som man får i sig då man röker. Men oroa dig inte. Om det var ciggen som orsakade din sjukdomskänsla så kommer den antagligen att vara förbi imorgon.
Försök tänka på det som att din kropp sade till att det var en dålig idé att röka, och om du varit utan så länge så skall du fortsätta med det. Din kropp är gladare utan cigg.
Kram,
Tessi