Sjukdom?
24.06.2019
Hej! Gillar er sida då man kan ställä frågor anonymt.
Men nu min fråga:
Idag 24.6 ska jag på blod prov. Ska dit pga min tandbett har öpnats jätte mycki undi ett år. Har varit till en specialist och på röntgen för det. Blod prov tar de för att typ utesluta sjukdomar såsom reumatism osv som då skulle ha kunnat orsakat att mitt tandbett har öpnats då. Men problemet är att jag har fått under några dagra mystiska blåmärken på mina Ben. Inte många men liksom vet inte varifrån dom kommer och de tar inte ont på dem. Har googlat runnt vad blåmärken kan vara (Vet man ska inte göra så men va kan jag) så sade ju leukemi. Kan de vara så att jag har leukemi och de har orsakat att mitt tandbett har öpnats? Har inga o vanliga smärtor eller nått liknande. Är jätte orolig över att jag har typ leukemi. Kan en annan orsak att mitt tandbett öpnats vara att jag inte dricker mjölk? Äter jogurt ibland och ost dagligen men tar inga näringspillre. Ska tilläga att jag har varit mer trött än vanligt under senaste dagar också. Skulle vara jätte tacksamm att ni ger någon sorts svar. Trött

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2019
Hej,
Jag tycker att det är bra att de kollar upp hur du mår med ett blodprov, men jag kan omöjligt svara på vad som är anledningen till att ditt bett har förändrats, eftersom jag inte känner till någonting alls om ditt hälsotillstånd. Därför är det bättre att det görs precis som det görs nu - att det kollas upp och att en läkare tar ställning till det.
Du har rätt i att man inte skall googla symtom, mest därför att nästan allt man upplever i kroppen KAN vara ett liknande symtom som vid någon form av cancer, men det betyder ju inte att alla blåmärken skulle bero på leukemi. Så stressa inte över det. Trötthet är också helt vanligt, och ibland kan det bero på någon sjukdom - men ibland helt enkelt på att man är trött.
Jag tycker att du skall försöka ta det lugnt och inte oroa dig. Lita på att dina läkare kan sitt jobb. Brätta gärna för dem om din oro så att de kan kolla upp och förklara för dig hur det ligger till.
Många kramar
Tessi