Små röda utslag
18.08.2020
Hej!
Jag har upptäckt att jag har fått små röda prickar främst på benen, dessa prickar är en och en och inte i en klump, de har också förekommit på armar några stycken och de kliar mycket. När jag har kliat dem så har dess blåsa sprängt och var och lite blod kommer ut. Bör jag uppsöka vård eller har ni några tips, har lätt att bli orolig över sånt här så hjälp tas gärna emot

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.08.2020
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det är för typ av utslag bara på basen av en beskrivning. Så jag tycker att det bästa skulle vara om du besökte en hälsovårdare så att hen kunde ta sig en titt på utslagen. Det du kan fundera på är om du t.ex. har bytt tvättmedel eller duschtvål nyligen, eller om det finns någonting annat som du har ändrat på i dina vanor? På sommaren kanske man också behöver tänka över var man t.ex. har simmat eftersom även orenheter i vattnet kan ge liknande symtom. Du kan testa att smörja utslagen med hydrocortison som du kan köpa receptfritt på apoteket, många hudproblem och tillfälliga eksem försvinner eller blir betydligt lugnare av det.
Om du går i skolan så tala med din skolhälsovårdare eller kontakta hvc så kanske de kan berätta vad det är.
Kram
Tessi