Supernåjig och ångestfull
21.05.2017
Hej!
Jag har gjort mitt livs största misstag och ångrar mig så. Har varit på resa utomlands och haft oskyddat sex, nu är jag livrädd och kan knappt sova, äta eller fokusera på annat. Hur stor är risken att jag fått hiv eller annan farlig könssjukdom? superrädd.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2017
Hej,
Jag kan inte uttala mig om hur stor risken är att du skall ha blivit smittad med någonting, för jag är inte säker på att det ens går att räkna ut någon sån procent. Det finns en risk - det är ungefär så exakt som jag kan vara.
Det du skall göra nu är att vara uppmärksam på symtom, både från underlivet och i ditt mående i allmänhet. Olika könssjukdomar har lite olika inkubationstid, vilket innebär att de inte alltid syns på test direkt efter smittotillfället. Men jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen och tala med barnmorskan där. Hon kan lägga remisser åt dig för provtagning, och beroende på vilka test som skall tas så kan hon även undersöka dig.
Bara genom att testa dig kan du vara säker. Och det är väldigt viktigt att du kollar upp saken, både för att få veta själv och för att undvika att isåfall föra smittan vidare.
Ring redan idag så får du det ur världen så fort som möjligt.
Kram!
Tessi