Svullnad
29.07.2017
Hej! Jag har haft sommarjobb i en månad vid en fabrik där jag utfört hårt kroppsarbete från klockan 7 till 15:30, och jag har börjat en timme tidigare på fredagar. Under den sista veckan har jag haft svällda lymfkörtlar/mandlar under armarna och kanske även under hakan. På morgnarna har mina händer varit svullna. Händernas uppsvullnad kan bero på att jag tvättat händerna tre gånger om dan med ett lösningsmedel med "plastkulor" i. Pappa säljer den varan och påstår att den inte får användas mer än en gång om dan. Men alla tvättar händerna med den på jobbet, så jag har gjort likadant. Lymfkörtlarnas ömhet tror vi kan bero på min damm- och pollen-allergi.
Kan jag ha en farlig sjukdom? Är detta farligt? Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.08.2017
Hej.
Det låter verkligen som att jobbet är fysiskt tungt, så jag hoppas att du vilar ordentligt då du inte är på jobb och att du äter tillräckligt för att kompensera för den energi du gör av med.
Jag tror precis som du att de svullna lymfkörtlarna kan bero på din pollenallergi. Har du annars varit förkyld eller sjuk på sista tiden? Lymfkörtlarnas uppgift är att sparka igång immunförsvaret då kroppen t.ex. får en infektion, och då blir de ofta förstorade och kan t.o.m. kännas ömma. Alltid vet man inte ens om att man har varit speciellt sjuk eller förkyld. Jag rekommenderar att du följer med saken. Försök undvika att klämma på lymfkörtlarna eftersom de då kan bli irriterade av det. Det räcker nog att du kollar läget en gång i veckan. Om svullnaden beror på allergi så kan man ju tänka sig att den sitter i så länge symtomen på allergin pågår i övrigt, men om symtomen annars är besvärliga så kanske det skulle vara bra att vända sig till en läkare.
Jag föreslår att du skulle försöka att bara tvätta händerna med lösningsmedlet en gång om dagen, t.ex. då du slutar för dagen. De övriga gångerna får du försöka använda vanlig tvål och vatten. Det är mycket möjligt att händerna har vant sig på de som jobbar på fabriken på heltid, men för dig som bara varit där en månad så är lösningsmedlet en större påfrestning. Tydligt är ändå att dina händer inte riktigt tycker om behandlingen. Har du märkt någon skillnad i händerna t.ex. under veckosluten då du inte tvättar dem med lösningsmedlet?? En annan ide skulle vara att smärja inhänderna med salva innan du börjar jobba. Då fastnar inte heller all smuts riktigt lika mycket och man behöver inte skrubba dem riktigt lika hårt för att de skall bli rena.
Jag tror inte att du behöver oroa dig, men om dina symtom fortsätter ännu efter att du har slutat jobba där och du inte i övrigt känner av allergin så skall du boka en läkartid för att bli undersökt.
Kram
Tessi