Tånagel som slutat växa
19.03.2021
Hej!
Min nagel på ena stortån har slutat växa. För ca. 1-2 månader sen gjorde det ont om man rörde ovanpå nageln, men inte längre.
Nageln är nu lite missfärgad och har inte växt utåt på flera veckor. Inget speciellt som kunde ha orsakat detta har hänt, som jag kan minnas.
Kan det vara nagelsvamp? Är det möjligt att ha nagelsvamp på bara en tånagel (dom andra naglarna ser ut som förr och växer). Jag har haft problemet ett tag nu och har inga besvär av det.
Tånagelklipparen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2021
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad som är "problemet" utan att se din nagel. Dels växer tånaglarna långsammare på vintern än de gör på sommaren, men det är också möjligt att du skadat din tånagel (utan att du själv registrerat det) Så att det nu har börjat växa en ny tånagel "under" den gamla.
Jag tycker att du skall besöka din hälsovårdare eller hvc så att en sjukskötare eller hälsovårdare kan ta sig en titt på nageln. Det låter inte oroväckande men OM det skulle vara nagelsvamp så kan de skriva remiss till provtagning och rekommendera en medicin för det.
Kram,
Tessi