Tänk om jag har en könssjukdom?
20.02.2018
Tänk om jag har en könssjukdom utan att få symptom... Min vagina har uppfört sig konstigt men inga tydliga symptom...
Jag har pojkvän men vad han vet har han inte någon könssjukdom (endast honom jag haft sex med). Jag vill ha barn i framtiden så jag är rädd att jag har en könnsjukdom som förstör det... Var kan man göra tester isåfall... vad händer om jag har en könssjukdom? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej.
Beroende på om din kille har haft oskyddat sex med någon innan dig eller inte, så finns det nog anledning att testa sig. Precis som du skriver så har många inga symtom alls av könssjukdomar och de kan leda till tråkigheter längre fram om de inte behandlas. Både killar och tjejer kan vara helt symtomfria fast de har t.ex. klamydia.
Om du vill testa dig, vilket jag tycker att du skall göra, så kontaktar du preventivrådgivningen på din hemort. Ibland räcker det med att de lägger in remisserna så får du gå till laboratoriet - men ibland vill de träffa en och då kan vissa prover tas på mottagningen. OM proverna skulle visa att du har någon könssjukdom så får du medicinerna gratis från preventivrådgivningen, och även din pojkvän.
Även om det är en och samma partner man har sex med så borde man undvika att ha oskyddat sex om man inte vet med 100% säkerhet att den andra är frisk. Nästan alla människor blir överraskade då de får veta att de har en könssjukdom, därför att alla går omkring och tänker att det inte kan hända dem. Men det KAN hända, och det HÄNDER hela tiden. Så kolla upp saken så kan du slappna av sedan. Och antagligen kan barnmorskan/hälsovårdaren på preventivrådgivningen hjälpa dig hitta någonting som hjälper för dina diffusa symtom.
Sköt om dig!
Kram
Tessi