Terapi?
04.12.2018
Hej, jag lider av vestibulit men den har blivit mycket bättre efter fysioterapi fysiskt. Men jag vet också att sjukdomen ligger psykiskt. Fast jag vet att det inte gör lika ont mera och att jag kan få in mycket saker som är större en ett lillfinger och att det inte gör lika ont mera. Men endå är jag rädd för sex och jag tror och inbillar mig att det inte är skönt och att det inte kan vara det för mig. Så jag undrar om man kan gå till en sexualrådgivare/sexualterapeut/psykolog? Och få behandling psykiskt? Och isåfall hur ska jag gå till väga då jag inte vill gå privat? Finns det t.ex på vasa centralsjukhus någon? Och hur ska jag boka då? Jag kan nog vara länge i kö bara jag får hjälp. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2018
Hej.
Så bra om du upplever att du har haft hjälp av fysioterapin. Du skriver att du har blivit bättre, så först och främst tror jag att du skall lita på din egen känsla av det. Men du har alldeles rätt i att vestibulit ofta har en psykisk sida, så jag tror säkert att det skulle vara bra för dig att diskutera saken med någon för att få hjälp för även den biten.
Det varierar mycket från kommun till kommun om det finns någon sexualrådgivare, och jag känner faktiskt inte till om det finns någon kommunal sexualrådgivare i din hemkommun. På centralsjukhuset finns det, men oftast är de bundna till en viss poliklinik. Jag tycker att du skall gå tillväga så att du ringer din preventivrådgivning i din egen hemkommun och säger att du vill ha en remiss till en sexualrådgivare på centralsjukhuset. De kan då ringa och kolla upp huruvida det finns en sexualrådgivare på gynekologiska polikliniken som de kunde remittera dig till.
Så finns det ju sexualrådgivare och terapeuter som är privata, men det blir givetvis en kostnadsfråga. Så testa med din egen preventivrådgivning först och se vad de kan göra.
Kram
Tessi