Trött på covid
01.08.2022
Hej. jag undrar ifall corona nånsin kommer gå över? Jae så trött på allt de ha föstört å fortsätter förstör. Kommer vi nånsin kun lev som förut? Kommer de allti dyka upp nya varianter? Kommer vi allti behöva ta nya doser vaccin (de i riskgruppen åtminstone)? De ha lixom gått 2 1/2 år nu.. ja blir så trött å de känns så hopplöst. Ja ork int gå omkring å oroa mig fö ti bli sjuk, vem man kan ha smitta, va man kommer missa, hu ja ska överlev å va ensam i isolation osv. Finns de NÅT hopp om en "vanlig" framtid där vi kmr lev som förut?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.08.2022
Hej!
Covid-19(Corona) är troligtvis här för att stanna, tyvärr, men vi kommer mer och mer lära oss leva med den! Det är inte säkert att andra utöver riskgrupper och äldre behöver fler vacciner, men det återstår att se!
Jag förstår din oro, samt din uppgivelse! Alla är vi ganska trötta på att leva med att ständigt och jämt tänka lite lite mer ”säkert”. Dock kommer nog samhället sakta med säkert bli ganska så normalt igen, och för att det ska bli det behöver vi våga ta stegen ut! Vi kanske kan behålla vissa bra beteenden som pandemin lärt oss, t.ex. handtvätt vid hemkomst från butiken och bättre handhygien överlag - detta minskar ju även andra virus som magsjukor och flunssor! Corona kommer säkerligen bli en säsongsinfluensa, precis som våra redan existerande säsongsinfluensor - och tyvärr drabba de äldre och riskgrupper mer. Så där kommer troligtvis vaccinationen fortsätta, i dessa grupper.
Kan tyvärr inte svara på om det kommer dyka upp nya varianter med jämna mellanrum, men det vi vet är att virus muterar(förändras i sin uppbyggnad och på sådär överlever), så troligtvis kommer det komma fler varianter men hoppeligen inte så allvarliga som den första ”delta” varianten. Nu har vi också vaccinen som skyddar oss mot ett allvarligt insjuknande!
Jag tror att vi kommer leva en normal framtid igen, bara vi människor lär oss hur vi ska leva. Hela pandemin kom som en käftsmäll till oss människor som är vana att leva ”hur vi vill” utan att egentligen ta hänsyn till så mycket. Pandemin gjorde oss tvungna att tänka efter lite, och det vi nu gör är att hitta nya bra fungerande sätt!
Ta hand om dig, och kom ihåg att prata med familj, vänner och skriv in till oss igen ifall du känner dig ensam med dina tankar! Det känns skönt att få lufta sin frustration ibland!
Kram!
Malin