Tungt att andas
02.01.2015
Hej.
Mina föräldrar är skilda. Jag bor varannan vecka hos pappa och sedan vid mammas.
Vid min pappa är det städat, rent och har inga som helst andningsproblem där. Direkt när jag kommer innanför dörren vid mammas hus börjar jag känna av som supersmå korn i näsan som jag andas in. Efter en stund börjar jag må dåligt i magen och efter ännu en stund får jag mycket slem i halsen. Känner mig trött när det händer och det kan hända att halsen börjar värka lite.
Vid min mamma är det nu mera städat en förr(saker) men dammigt är det. Mamma säger att hon har dammsugat, och kanske hon har men inte på invecklade ställen som under sängen, soffan eller mattan. Var det är som mest damm. Det alternativet är ett att jag är känslig för dam. Men vi har också katter, kan jag ha blivit allergisk? Men mina ögon kliar ju inte. Eller så är det för att kylskåpet läcker och det ha möglat, för det läcker iallafall.
Vill ha snabbt svar för jag andas tyngre varje gång.
Tack! denundrande

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.01.2015
Hej denundrande!
Nu råkar vår nya hälsovårdare inte ha börjat på Decibel ännu, men eftersom du ber om ett snabbt svar, ska jag svara lite kort åt dig här och så får Annika svara mera när hon börjar här inom kort.
Hm, så här i en vanlig medmänniskas öron låter det ju nog som om du skulle få en allergisk reaktion på något hos din mamma. Det kan vara svårt att veta exakt vad det är i ett utrymmes inomhusluft som kan påverka någon som är känslig eller allergisk. Visst ska ni försöka städa bättre först, tex under sängar och soffor innan du ska komma (eller så städar du också, men med munskydd, och sedan vädrar ordentligt?) och se om det hjälper dina symptom något. Men blir det inte bättre kanske ni borde be en expert komma och mäta ifall det finns mögel i inomhusluften. Mögel kan finnas på de konstigaste ställen utan att det syns på ytan, men vanliga ställen är badrum och WC:n, golvsilar, källare eller ventilationsgångar. Vem vet, kanske det läckt ur kylskåpet så att det finns mögel i golvet under? Det finns både firmor som utför sådana här undersökningar och i vissa fall har även kommunen/staden personal som kan göra det. Om din mamma bor i ett hyreshus är det hyresvärdens ansvar att testa luften i lägenheten/huset och åtgärda eventuella problem.
Hoppas att det blir bättre! Det är ju inte roligt att få anvningsproblem hos den ena föräldern - det kanske inte är helt oproblematiskt att flytta mellan föräldrarna heller. Annars, såg du att vi hade "Överlevnadsguide för skilsmässobarn" som förra månadens tema? Du kan nu läsa de infosidorna under Familjen - Skilsmässa och separation.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Denundrande! Jag skulle också rekommendera att ni hos din mamma gör en riktig drive med städningen. Kanske ni kan göra det tillsammans som gemensamt projekt nästa gång du är där? Katt är det djur som leder till flest allergisymtom. Helst får katterna ha sitt kiss- och bajsställe utomhus. Det är också bra om de inte får sova i sängar, på soffan osv.
Så jag rekommenderar efter storstädningen att du kollar hur du mår. På hvc kan man ta ett blodprov om du har allergiceller i din kropp. Det berättar inte vad du är allergisk mot. Men om svaret säger att du är positiv dvs har allergiceller i din kropp så kan man sedan utreda med prick-test exakt vad du reagerar på.
I de flesta hus i Finland finns ett viss mått av mögelporceller. Kontakta kommunens hälsovårdsinspektör ifall sådana misstankar uppkommer.
Lycka till! Ta hand om dej!
Med vänlig hälsning,   Annika      hälsovårdare-barnmorska