Uppsvälld hals
23.09.2021
Hej! Jag har under en lång tid känt att jag har någonting i halsen. Det är direkt jag har en tröja som lite rör på halsen som jag börjar känna av det. Känns lite som att jag har väldigt mycket slem i halsen men trycker på ett annat sätt. Jag har hört fler som har haft samma problem och de har sagt att det kan vara en körtel som är uppsvälld. Min farmor har också berättat att hon hade nått liknande då hon var ung, direkt hon la på sig en halsduk så kunde hon känna att hon nästan blev strypt lite. Så vad tror ni det kan vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2021
Hej,
På basen av det du skriver är det jättesvårt att veta om det faktiskt är någonting som finns inuti din hals eller om du bara reagerar så på det ökade trycket mot halsen. Det är inte speciellt ovanligt att man tycker att tryck mot halsen (även om det "bara" rör sig om kläder, känns obehagligt.
Känns din hals annars jämn eller kan du känna någon svullnad om du rör vid den? OM det t.ex. skulle vara så att du framme på halsen kan känna att det känns svullet/knöligt så kan det handla om att din sköldkörtel skulle vara förstorad. Ibland syns det tydligare om man lutar huvudet bakåt. Personer med förstorad sköldkörtel kan uppleva att det är obehagligt att t.ex. använda halsduk precis av de orsakerna som du beskriver. Men jag kan givetvis inte påstå att det skulle vara det som är fallet för dig bara på basen av din fråga.
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare på HVC som kan kolla din hals och vid behov kolla upp saken med laboratorieprover.
Kram,
Tessi